Populärteknik

Uppdateringen som gör bilbanan mer verklig

UNDER SKALET. Ny Teknik tog en resa i nostalgins tecken och rotade under skalet på en bilbana.

Publicerad Uppdaterad

Den allra första bilbanan kom under 1910-talet. För den som mot förmodan inte vet vad det är så är det en modellracingbana som för det mesta används som en leksak. På banan kör man elektriskt drivna modellbilar som styrs med en fjärrkontroll som får sin strömtillförsel via spåren i banan.

Det är med djup nostalgi Ny Teknik väljer att titta under skalet på bilbanan.

– Det är inte så mycket som har ändrats. Det nya är att man kopplar en app till grejerna, säger programledaren Cecilia Dahlgren.

I appen kan man samla sitt stall med bilar, sina banor och resultat. En möjlighet för den mer avancerade bilbaneanvändaren.

Men under skalet då, vad finns i bilarna?

– Det är nästan som bilarna på 70-talet. Vi har släpskon där fram, det är den som kontakterar mot rälsen, och från den går två ledningar, säger programledaren Jan Herrlin.

De kablarna driver två lysdioder som pekar framåt men också två som pekar bakåt.

– Sen är det bara direkt motordrivning med en växel och så kör de, det finns ingen intelligens alls, säger Herrlin.

Baktill finns även en magnet vars enda syfte är att försöka hindra bilen från att köra av banan.

I handkontrollen lyckades programledarna hitta en liten nyhet. Det finns en funktion för vibrering som man kan koppla ihop med appen och på så sätt simulera dåligt väglag.

– Det finns bara en intelligens i den här och det är att översätta till digitalt och skicka över, något annat finns inte, säger Jan Herrlin.

En gammal, men rolig, pryl som det inte hänt så mycket med rent tekniskt – summerar programledarna.

Alla avsnitt av Under skalet finns på nätet

Programledarna Cecilia Dahlgren och Jan Herrlin jobbar till vardags på konsultföretaget Prevas. Cecilia är kvalitetschef, Jan är expert på kretskortsdesign.

Samtliga avsnitt i webb-tv-serien kan ses på nyteknik.se/underskalet.