Digitalisering

Tokhyllade Xiaomi tappar i Kina – till Apple

Den extremt populära mobiltillverkaren Xiaomi spås tappa förstaplatsen i Kina till Apple. Foto: TT

Den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi har tappat stort mot Apple i Kina.<br/>- Apple tar över förstaplatsen senare i år, spår Neil Mawston.

Publicerad

Xiaomis billiga smarta mobiler blev extremt populära i Kina förra året. Som mest hade det unga mobilbolaget 16 procent av all försäljning i Kina. Det var under tredje kvartalet när det såldes ungefär 100 miljoner smarta mobiler i landet.

Under samma period hade Apple bara knappt fem procent av marknaden. Men efter en fantastisk uppryckning - de nya modellerna Iphone 6 och 6 Plus, har lockat massorna - har Apple ökat sin andel till 12 procent under årets första kvartal.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här