Digitalisering
Tokhyllade Xiaomi tappar i Kina – till Apple

Den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi har tappat stort mot Apple i Kina.<br/>- Apple tar över förstaplatsen senare i år, spår Neil Mawston.
Xiaomis billiga smarta mobiler blev extremt populära i Kina förra året. Som mest hade det unga mobilbolaget 16 procent av all försäljning i Kina. Det var under tredje kvartalet när det såldes ungefär 100 miljoner smarta mobiler i landet.
Under samma period hade Apple bara knappt fem procent av marknaden. Men efter en fantastisk uppryckning - de nya modellerna Iphone 6 och 6 Plus, har lockat massorna - har Apple ökat sin andel till 12 procent under årets första kvartal.
Samtidigt har Xiaomi tappat sin starka position och har numera bara 13 procents andel. Det unga mobilbolaget är alltså fortfarande störst, men bara knappt.
- Xiaomi krymper på grund av den intensiva konkurrensen, säger Neil Mawston, på Strategy Analytics, till Ny Teknik via mail.
- Xiaomi tappar andelar till Apple, men också till kinesiska Oppo och Vivo på marknaden för 4g-mobiler. Samtidigt attackerar kinesiska Huawei med sina populära Honor-modeller, fortsätter han.
Strategy Analytics spår att Apple tar över förstaplatsen i Kina, världens största mobilmarknad, senare i år.
Följ Ny Teknik på Facebook!
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!