Digitalisering Telia tar sig in på ny marknad Håkan Axtelius, affärsutvecklare hos Cygate, letar nya kunder. Foto: Jörgen Appelgren Nu är det inte längre bara de stora it-jättarna och outsourcingföretagen som hjälper kunder med molntjänster. Även teleoperatörerna ger sig in i matchen. Göte Andersson Publicerad 20 feb 2015 kl 05.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 1 kr för en månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här nyheter digitalisering telia
TECH Rena rama revolutionen? Vi testar nya AI-webbläsaren Dia Dia är både en webbläsare, chattbot och – säkerligen – internets framtid. Ny Tekniks techreporter Peter Ottsjö testar.
TECH Svenska Single Technologies får 140 miljoner – ”Nvidia för biologisk AI” Med EU-stöd på över 140 miljoner kronor tar Single Technologies nu klivet från labb till Karolinska. Målet? Erbjuda blixtsnabb och högupplöst dna-sekvensering. Tekniken kan bli ett genombrott för precisionsmedicin och virtuella celler.
ENERGI Batteriforskning från Göteborg byter bolag – AB Volvo köper från Volvo Cars AB Volvo kniper batteriexperter från Volvo Cars batteribolag Novo Energy. Planen är att stärka kompetensen inför lastbilstillverkarens planerade batterifabrik i Mariestad.