Digitalisering

Telia köper svenskt ai-bolag – satsar på chattbotar

Virtuella assistenters intåg hos företagen är en tydlig trend. Nu köper Telia upp ai-veteranerna Humany för att utveckla chattbotar åt sina företagskunder.

Publicerad

Nordea, Swedbank och SEB – i Sverige har bankerna tagit täten i utvecklingen där artificiell intelligens används för att skapa digitala medarbetare, virtuella assistenter och så kallade chattbots.

Ai-systemen kan ses som den perfekta kundtjänstanställda: Alltid artig, ständigt lärande, aldrig ledig. Nästa bolag att storsatsa på att använda artificiell intelligens i det digitala mötet med kunderna är Telia.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här