Bygg

Sverige kan bli först med allmän elväg

Siemens och Scania arbetar med att ta fram system för elvägar. Bilden är tagen vid testanläggningen i Tyskland. Foto: Dietmar Gust
Siemens och Scania arbetar med att ta fram system för elvägar. Bilden är tagen vid testanläggningen i Tyskland. Foto: Dietmar Gust
Lastbilarna är utformade som hybrider och kan drivas antingen med hjälp av el eller diesel. Illustration: Siemens
Lastbilarna är utformade som hybrider och kan drivas antingen med hjälp av el eller diesel. Illustration: Siemens
Siemens har utvecklat en strömavtagare som automatiskt kan koppla upp sig till elledningen ovanför i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen. Kameradetektering används för att fordonet ska upptäcka om det finns elledning. För att detektionen ska fungera även vid snö och dimma har kameran försetts med vindrutetorkare. Foto: Siemens
Siemens har utvecklat en strömavtagare som automatiskt kan koppla upp sig till elledningen ovanför i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen. Kameradetektering används för att fordonet ska upptäcka om det finns elledning. För att detektionen ska fungera även vid snö och dimma har kameran försetts med vindrutetorkare. Foto: Siemens
Utanför Arlanda pågår arbete med att utveckla elvägar med hjälp av en elskena i vägbanan. Foto: Elways
Utanför Arlanda pågår arbete med att utveckla elvägar med hjälp av en elskena i vägbanan. Foto: Elways
En elskena i vägbanan ska driva och ladda fordonen enligt Elways koncept. Foto: Erik Mårtensson
En elskena i vägbanan ska driva och ladda fordonen enligt Elways koncept. Foto: Erik Mårtensson
Anders Bylund Foto: Siemens
Anders Bylund Foto: Siemens
Hans Säll Foto: Erik Mårtensson
Hans Säll Foto: Erik Mårtensson
Lisa Silvemark Foto: Trafikverket
Lisa Silvemark Foto: Trafikverket

Sverige kan bli först i världen med en elväg på allmän väg. Till våren ska lastbilar kunna koppla upp sig på elledningar som hänger i luften på E16 utanför Gävle.

Publicerad

Siemens deltar i två projekt där luftledningar för lastbilar ska demonstreras på allmän väg, dels i Kalifornien, dels på E16 utanför Gävle. I båda fallen handlar det om sträckor på ett par kilometer som ska förses med luftledningar.

Via strömavtagare på lastbilarnas tak ska fordonen automatiskt koppla om till eldrift. När lastbilarna lämnar luftledningarna ska de drivas med batteri i någon kilometer tills dieselmotorn drar igång.

Siemens har utvärderat tekniken på en testanläggning i Tyskland. I Kalifornien och utanför Gävle är det snart dags att visa att den går att användas i trafikmiljön.

- Vi vill visa att vi kan bygga upp infrastrukturen inom vägområdet och att övriga trafikanter inte upplever det på ett negativt sätt, säger Anders Bylund, som arbetar med industrilösningar på Siemens.

Demonstrationssträckan i Kalifornien har blivit försenad och därmed har sträckan på E16 chans att bli den första elvägen i världen på allmän väg, enligt Siemens.

- Det är viktigare att det blir ett bra projekt än att det blir först. Men jag vill gärna att Sverige ska bli först med elvägar i världen, det skulle vara roligt, säger Anders Bylund.

Den första ellastbilen väntas börja rulla på E16 i april nästa år. Ett år senare ska den få sällskap av ytterligare en.

Projektet drivs av Siemens tillsammans med Scania, Region Gävleborg och flera industriföretag.

En annan typ av elväg ska testas utanför Arlanda. Där ska en elskena i vägbanan driva och ladda fordonet. Den verksamheten drivs av Elways i konsortium med flera andra bolag, bland andra NCC.

Hittills har testerna handlat om körning på inhägnat område. Men NCC Roads affärsutvecklingschef Hans Säll räknar med att teststräckan på allmän väg, mellan Arlanda och Rosersberg, ska börja användas våren 2017.

Därmed ser det ut som om Gävleprojektet kommer att hinna först ut på allmän väg. Men det tar Hans Säll med ro.

- Det viktiga för oss är att vi har en unik, patenterad lösning som vi blir först med i hela världen. Det finns ingen annan teststräcka som har den här lösningen i dag, säger han.

Trafikverket finansierar de två testerna utanför Gävle och Arlanda för att ta reda på om elvägar är något att satsa vidare på.

- Vi ser en poäng i att finansiera tester för båda systemen för att få en mer allmän överblick av elvägar i stort, säger Lisa Silvemark, projektledare för elvägar på Trafikverket.

Resultaten från de två delsträckorna ska presenteras sommaren 2018. Men syftet är inte att Trafikverket då ska kunna säga vilket av de två tekniksystemen som är bäst.

- Nej, syftet är att skapa kunskapsunderlag för industriella, akademiska och politiska beslut om eventuell fortsatt utveckling och implementering av elvägar, säger Lisa Silvemark.

Gilla Ny Teknik på Facebook