Premium

Svenska Facebookchefen: ”Vi borde vara mer transparenta”

I Ukraina pågår kriget och i sociala medier blandas fakta med desinformation. Dessutom är det riksdagsval i höst. Vad gör Facebook för att motverka otillbörlig påverkan och för att företaget ska få en ny skandal à la Cambridge Analytica? Det vet Janne Elvelid – policyansvarig på Meta i Sverige.

Publicerad

Janne Elvelid är digitaliseringsentusiasten som arbetade för Regeringskansliet, Digitaliseringskommissionen och sedan EU-kommissionen i Bryssel. Dessutom har han varit ansvarig för undersökningen ”Svenskarna och Internet”. Just nu är han dock aningen nedstämd kring hur politiker i Sverige ser på digitaliseringen. 

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera