Premium

Svenska Facebookchefen: ”Vi borde vara mer transparenta”

I Ukraina pågår kriget och i sociala medier blandas fakta med desinformation. Dessutom är det riksdagsval i höst. Vad gör Facebook för att motverka otillbörlig påverkan och för att företaget ska få en ny skandal à la Cambridge Analytica? Det vet Janne Elvelid – policyansvarig på Meta i Sverige.

Publicerad

Janne Elvelid är digitaliseringsentusiasten som arbetade för Regeringskansliet, Digitaliseringskommissionen och sedan EU-kommissionen i Bryssel. Dessutom har han varit ansvarig för undersökningen ”Svenskarna och Internet”. Just nu är han dock aningen nedstämd kring hur politiker i Sverige ser på digitaliseringen. 

– Sverige har historiskt varit framgångsrika på digitalisering, men jag upplever det nu som om att vi har blivit lite för belåtna. Jag upplever tyvärr inte något politiskt driv kring digitaliseringsfrågorna inklusive frågan om tillgången till öppna data, säger Janne Elvelid till Ny Teknik. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här