Premium

Svenska Facebookchefen: ”Vi borde vara mer transparenta”

I Ukraina pågår kriget och i sociala medier blandas fakta med desinformation. Dessutom är det riksdagsval i höst. Vad gör Facebook för att motverka otillbörlig påverkan och för att företaget ska få en ny skandal à la Cambridge Analytica? Det vet Janne Elvelid – policyansvarig på Meta i Sverige.

Publicerad

Janne Elvelid är digitaliseringsentusiasten som arbetade för Regeringskansliet, Digitaliseringskommissionen och sedan EU-kommissionen i Bryssel. Dessutom har han varit ansvarig för undersökningen ”Svenskarna och Internet”. Just nu är han dock aningen nedstämd kring hur politiker i Sverige ser på digitaliseringen. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här