Digitalisering

Succén Super Mario fyller 30

Super Mario Bros lanserades den 1985 och var det mest sålda tv-spelet i över 20 år. Foto: TT

I september 1985 slog en intetsägande, om än lite hyperaktiv, rörmokare världen med häpnad. Sedan dess är inget sig likt. Det handlar självfallet om Super Mario, spelföretaget Nintendos storsäljande figur som nu – efter fler än 500 miljoner sålda spel – fyller 30.

– Super Mario är ett otroligt stort fenomen inom spelvärlden och samtidigt lite svårförklarat, eftersom han är en väldigt alldaglig figur, säger Tobias Bjarneby, chefredaktör för speltidningen Level samt författare till boken ”8-bitar” om Nintendo.

Det är alltså inte figuren själv som ligger bakom succén. I stället är det alla de världar som den mustaschprydde rörmokaren besöker som roar och utmanar spelarnas fantasi.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här