Premium

Ny rapport: Lönsamt att bygga färdigt höghastighetsjärnvägen

En fullständig färdigbyggnad av Sveriges nya stambanor kommer att vara tydligt samhällsekonomiskt lönsam. Det visar en ny rapport, som går på tvärs mot Trafikverkets egna uppskattningar.

Publicerad

Sveriges nya stambanor ska ge höghastighetståg som kör Stockholm-Göteborg på 2:05 timmar och Stockholm-Malmö på 2:30. Banorna dimensioneras för en grundhastigheten på 320 km/h, förutom Ostlänken och Göteborg-Borås som dimensioneras för 250 km/h.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera