Premium

Ny rapport: Lönsamt att bygga färdigt höghastighetsjärnvägen

En fullständig färdigbyggnad av Sveriges nya stambanor kommer att vara tydligt samhällsekonomiskt lönsam. Det visar en ny rapport, som går på tvärs mot Trafikverkets egna uppskattningar.

Publicerad

Sveriges nya stambanor ska ge höghastighetståg som kör Stockholm-Göteborg på 2:05 timmar och Stockholm-Malmö på 2:30. Banorna dimensioneras för en grundhastigheten på 320 km/h, förutom Ostlänken och Göteborg-Borås som dimensioneras för 250 km/h.

Men det är dyrt. Prislappen i grundutförande är 325 miljarder kronor, plus/minus 55 miljarder kronor, enligt siffror som Trafikverket redovisade i februari 2021. Trafikverket själva har gjort bedömningen att det är samhällsekonomiskt olönsamt att bygga höghastighetsjärnväg, hur man än bygger och räknar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här