Startup
Mer pengar till svenska smarta fönster
Trots de bistra tiderna lockar Uppsalaföretaget Chromogenics nya pengar till sin smarta fönsterfilm som kan reglera insläpp av ljus och värme.
De tidigare ägarna Volvo Technology Transfer, Industrifonden och danska Bankinvest går in med 36 nya miljoner.
- Vi är glada att vi har långsiktiga investerare. Vi siktar på en marknad som inte försvinner på grund av turbulensen på finansmarknaden, säger Chromogenics vd Bengt Åkerström.
Företaget är en avknoppning från Uppsala universitet och utvecklar en film där insläppet av ljus och värme kan regleras på elektrisk väg. Det långsiktiga målet är att filmerna ska användas på fönster på byggnader. Då kan stora mängder energi sparas som annars hade använts till uppvärmning eller kylning.
För två år sedan invigdes en pilotlina för mindre ark av filmen. Just nu pågår arbetet med att bygga en större produktionsanläggning som klarar två kvadratmeter stora ark åt gången.
- Vi räknar med att den ska vara upp och snurra vid halvårsskiftet, säger Bengt Åkerström.
Då kan också de kommersiella leveranserna komma igång. De första kunderna är tillverkare av motorcykelhjälmar som använder filmen för att reglera ljusinsläppet på visiret.
- Tillsammans med två leverantörer inom flygplanssektorn tittar vi också på att göra fönster till kabinen i passagerarflygplan. I de nya flygplanen är fönstren större och då behöver man kontrollera ljusinsläppet, säger Bengt Åkerström.
Flera biltillverkare är också intresserade av tekniken för både fönster och avbländande backspeglar.
Under 2007 tog Chromogenics in cirka 50 miljoner kronor. Enligt Bengt Åkerström har det tagit längre tid än beräknat att gå från korta prototypserier till kommersiell produktion.
- Vi underskattade den tid det tar att bygga upp alla stegen i processen.
I dag arbetar 21 personer på företaget varav en fjärdedel är inhyrd personal.