Digitalisering
Mark Zuckerberg: Virtuella ben är riktigt svårt
Meta fördjupar sin stora och kostsamma framtidssatsning på vr. Här är tre andra nyheter som sticker ut från tisdagens öppning av Meta Connect 2022.
Facebook-ägarna Meta tog i från fotknölarna under tisdagens öppning av den årliga utvecklarkonferensen Connect 2022.
Vill locka företagen till vr
Kvällens fokus låg uteslutande på techbolagets massiva satsning på vr- samt ar-teknik, och metaverse – vilket har beskrivits som framtidens internet.
Tisdagens stora nyhet var Meta Quest Pro, en avancerad vr-hjälm som är avsedd för företags- och proffsanvändare. Prislappen? Nästan 20 000 kronor.

Det har snart gått år sedan Facebook bytte namn till Meta, och samtidigt ringade in virtuell verklighet som en viktig framtidsarena, såväl för konsumenter som företagsanvändare.
"Lika vanligt som mobiler i framtiden"
Det budskapet upprepades av Meta i går tisdag, som bland annat hävdar att man tror att vr-hårdvara på sikt kommer att bli lik vanlig som bärbara datorer och surfplattor är i dag.
– I princip så är det här ett steg mot att alla 200 miljoner människor som skaffar sig en ny pc varje år i stället börja göra en del av arbetet i vr, säger Metas vd Mark Zuckerberg i en intervju med The Verge.
3 viktiga nyheter på Meta Connect:
1. Teams kommer till Metas Quest
Vid tisdagens presentation dök Microsofts vd Satya Nadella upp bredvid Metas Mark Zuckerberg. Redan ifjol meddelade företagen att de ska samarbeta kring utvecklingen av Metas vr-plattform. Nu står det klart att flera av Microsofts största tjänster och program kommer till Quest, som är Metas produktserie av vr-hjälmar.
Det innebär att Teams, Office, Windows och till och med Xbox Cloud Gaming ska släppas till Quest 2 och nyligen lanserade Quest Pro. 2021 lanserade Microsoft en jättesatsning på den egna virtuella plattformen Mesh. Tanken är nu att teknikjättarna i stället för att konkurrera med olika virtuella plattformar ska hitta så kallade synergier.

Den som är inloggad i Horizon Workrooms, Metas särskilda vr-satsning för företag, ska kunna gå med i Teamsmöten direkt utan att behöva växla program. Workrooms-användare kommer också kunna få tillgång till 2d-versioner av Officeprogram, som Word, Excel, Powerpoint och Outlook, i Metas vr-värld.
På sikt tittar Microsoft även på hur man kan integrera Xbox Cloud Gaming i Meta Quest Store. Det skulle kunna göra det möjligt att strömma Xbox-spel på Metas Quest-plattform. Det rör sig inte om vr-versioner av spelen. I stället ska användarna kunna spela Xbox-titlar på en stor virtuell skärm.
Under presentationen framkom också att Meta har sålt 60 000 vr-headset till konsultfirman Accenture.
2. Så går Metas vr-satsning
Mark Zuckerberg har hittills varit tystlåten kring hur Metas stora metaversesatsning går ekonomiskt. Under Meta Connect 2022 fick vi dock veta lite mer om hur intäkterna ser ut.
Enligt Meta har den samlade försäljningen av spel och program i den virtuella butiken Quest Store nu kommit över 1,5 miljarder dollar. Speltitlar som sticker ut är The Walking Dead: Saints & Sinners, som dragit in 50 miljoner dollar i intäkter, och Resident Evil som nådde en försäljning på 2 miljoner dollar inom loppet av 24 timmar.

Försäljningssiffran på 1,5 miljarder dollar kan tyckas imponerande, men ska sättas i relation till att Metas vr-satsning är oerhört kostsam. Bara under det senaste kvartalet brände företaget 2,8 miljarder dollar på vr, rapporterar CNBC.
3. Horizon-avatarerna får ben – äntligen
Små detaljer får ofta mycket uppmärksamhet i media efter den här typen av stora konferenser. Meta Connect 2022 är inget undantag. Ända sedan Horizon Worlds-plattformen rullades ut i fjol, har användare irriterat sig på de digitala avatarerna har kroppar utan ben. I stället har den digitala representationen av användarna sett ut att sväva runt i luften.

Under tisdagens presentation meddelade Mark Zuckerberg att förändring är att vänta. Grafiken som visar Horizon-avatarerna har förbättrats över lag. Men det viktigaste är att de numera har, just det – ben.
– Virtuella ben är svåra att göra, på riktigt, sa en märkbart uppspelt Mark Zuckerberg under presentationen.
Exakt när benen traskar in i Horizon Worlds återstår dock att se. Meta var vaga med den typen av detaljer. Däremot ville man gärna berätta att avatarerna på sikt ska kunna läggas till i de korta reels-klippen på Facebook och Instagram, samt i videoklipp i Messenger och Whatsapp.
Senare i år kommer Meta även att öppna en virtuell butik där Horizon-användare kan kunna köpa digitala kläder och olika looks som förändrar utseendet på avatarerna.