Linköping tar upp kampen i formeltävling

2013-02-05 07:20  

(Uppdaterad) Med den här bilen tar Linköpingsstudenterna upp kampen med Chalmers i världens största motorsporttävling för studenter.

Förra året tog Chalmers hem segern i Formula Student, den enorma ingenjörstävlingen där studenter ska designa, bygga och tävlingsköra med en ensitsig formelbil. Men nu vässar 34 studenter från Linköpings universitet formen.

Linköpingsstudenterna deltog i tävlingen för första gången förra året och kom på 92:a plats av 109 deltagande lag.

– Det var en bragd att som förstaårsteam ta oss igenom tävlingsbesiktningen utan större problem. Det kändes som ett starkt betyg, säger Linus Kjellberg, teamleader för Linköpingslaget.

Inför årets tävling har Linköpingsstudenterna skruvat upp ambitionerna betydligt. I år siktar de på en placering bland de 20 bästa.

Och kanske kan deras nya bil leva upp till förväntningarna. Den är färdigdesignad men ännu inte byggd, och genom att utöka användningen av kompositmaterial och lättviktskonstruktioner räknar laget med att banta bilen med 100 kilo jämfört med förra årets bil. Årets fordon har en stark motor från en Honda-motorcykel och ett egendesignat elsystem. 

– Vi har förbättrat en hel del och integrerat ett antal häftiga funktioner i bilen. Till exempel så finns det en trådlös överföring från bilen som man kan använda till att övervaka och delvis styra bilen från en bärbar dator, säger Linus Kjellberg.

Tävlingen går av stapeln i engelska Silverstone den 4–7 juli. 149 lag från 34 olika länder deltar. Fem lag från Sverige kommer att finnas på plats.

– Det är riktigt kul att se att det går bra för alla svenska lag. Detta är nog bland den bästa marknadsföring Sveriges ingenjörer kan få internationellt sett, säger Linus Kjellberg.

En svår motståndare lär dock fjolårsvinnaren Chalmers bli, som ställer upp i tävlingen i år igen.

– De hade en riktigt bra bil förra året. Men vi hoppas kunna ge dem en match, säger Linus Kjellberg.

<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/ehGG6r2qMf8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Linköpingsbilen

Motor: grunden är en Honda CBR 600 RR, fyrcylindrig motor med 90 hästkrafter

Vridmoment: 60 newtonmeter

Målvikt: 196 kilo.

Egendesignat motorstyrsystem byggt på open source-mjukvara

3D-printade gjutpluggar till insugskammare

Egendesignade och egentillverkade krockzoner i aluminium

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer