Populärteknik
Kolla in när människan slår maskinen

Nästa år är det premiär för RoboRace – för autonoma elbilar. Nicki Shields, brittisk kommentator i Formula E-serien, utmanade en av de självkörande tävlingsbilarna. Se när hon spöar DevBot på Hong Kong-banan.
Den elektrifierade motsvarigheten till Formel 1-serien har rullat sedan 2014, och fler mästerskap för elbilar väntar i kulisserna. Under 2018 är det premiär för ”Electric GT”, där alla kör modifierade Tesla Model S – samt ”Jaguar I-PACE eTROPHY”.
Elektrifiering är hett i sig, men just nu är det stora samtalsämnet RoboRace – där autonoma elbilar tävlar mot varandra på samma banor som Formula E. Och efter ett års försening verkar det självkörande mästerskapet bli av nästa år.
För att läska formel-fantasterna arrangerade RoboRace ett ”människa mot maskin-scenario”. Nicki Shields är brittisk kommentator i Formula E-serien. Hon fick ta över ratten i DevBot, en prototyp av de självkörande tävlingsbilarna.
Journalisten utmanade ai:n på Hong Kong-banan för Formel E. Under fem varv blev hennes bästa tid 1:26.6. Sedan fick Shields kliva ur sittbrunnen och lämna över till ai:n. Resultatet var nedslående för futuristerna – och Elon Musk kan ha rätt när han säger att självkörande bilar på allmän väg ligger några år framåt i tiden. För BevBots bästa varvtid låg på 1:34.0, modiga 7,4 sekunder efter Shields. Kolla in körningen ur hennes respektive robotens perspektiv:
– Jag känner mig lättat – lycklig, men samtidigt något besviken. För som jag sa förut så är jag ett stort fan av den här teknologin, så om teknologin hade vunnit så skulle det ha varit suveränt. Jag menar, det var helt fantastiskt att se DevBot gå runt i ett helt autonomt läge – körandes galet snabbt på en löjligt trång stadsbana. Det får dig att inse att möjligheterna verkligen är oändliga, säger Nicki Shields i filmklippet.
Frågan är hur stor teknikslakten hade blivit med en professionell förare bakom ratten? Å andra sidan blir ju tävlandet helt meningslöst den dag då teknologin fungerar optimalt och felfritt.