Populärteknik

Här gör Audi diesel av vatten

I Audis och Sunfires testanläggning produceras 160 liter syntetisk diesel per dag. Foto: Audi & Sunfire
I Audis och Sunfires testanläggning produceras 160 liter syntetisk diesel per dag. Foto: Audi & Sunfire
Så här ser processen ut. Foto: Sunfire
Så här ser processen ut. Foto: Sunfire

Audi har utvecklat en teknik för att göra syntetisk diesel av "grön" el, vatten och koldioxid.

Publicerad

En anläggning i Dresden har precis kört igång en process där el från sol- vind- och vattenkraft används för att tillverka syntetisk diesel av vatten och koldioxid, skriver Audi i ett pressmeddelande.

Processen är utvecklad av den tyska biltillverkaren i samarbete med företaget Sunfire som driver anläggningen.

Elenergin används för att via elektrolys producera väte som blandas med koldioxid som då blir vad Audi kallar "blue crude". Den vätskan raffineras sedan till syntetisk så kallad e-diesel som kan användas direkt som motorbränsle eller först blandas med konventionell diesel.

Koldioxiden som används i pilotanläggningen kommer från en biogasanläggning men kan tas direkt ur luften vilket gör processen än mer miljövänlig.

Enligt Sunfire är det nya bränslet bättre än fossil diesel och innehåller exempelvis inget svavel.

Enligt Audi är verkningsgraden på konverteringen från el till det nya bränslet omkring 70 procent.

I testanläggningen som nu körs tillverkas omkring 160 liter syntetisk diesel per dag och nästa steg blir att bygga en större anläggningen för att se om processen passar för kommersiell tillverkning.

Bedömningen är att literpriset för det nya bränslet då blir mellan motsvarande 9,3 och 14 kronor beroende av aktuellt elpris.