Populärteknik

Här är Marcus Ericssons Formel 1-motor

1. Motorn i Marcus Ericssons F1-bil med namnet Energy F1 Power Unit kommer från Renault . Foto: Renault
2. Motorn som har sex cylindrar är på 1,6 liter och ger 600 hästkrafter. Foto: Renault
3. Den turboladdade motorn med direktinsprutning väger 145 kg och får köras med maximalt 15 000 varv per minut. Foto: Renault
4. Motorn har fyra ventiler per cylinder och ett avgasrör. Foto: Renault
5. Motorn har kompletterats med de två systemen MGU-H och MGU-K för energiåtervinning. Foto: Renault
6. Principskiss för energidistributionen under accelleration. Foto: Renault
7. Så körs motorn under en omkörning. Foto: Renault
8. Under inbromsning omvandlas röreleseenergi till elektricitet som lagras i ett batteri. Foto: Renault
9. Caterham har ännu inte presenterat årets chassi men bekräftat att motorn kommer från Renault. Foto: Renault
10. Marcus Ericsson blir den första svensken som tävlar i Formel 1 sedan 1991. Foto: marcusericsson.com

När Marcus Ericsson kör sitt första F1-lopp har han en racermotor av en helt ny generation i sin bil.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här