Digitalisering

För både sportbilar och stadsjeepar

I plattformen Phoenix ingår de byggstenar och den produktionsteknik, som är gemensam för Saabs kommande bilmodeller. Den ska kunna användas för såväl nya 9-3 och 9-5, samt för sportmodeller och stadsjeepar.

Publicerad

<p>Saabs nuvarande modeller, 9-3, 9-5 och 9-4X baseras på olika plattformar, som alla ägs av biljätten GM. </p> <p>Utmaningen för Saab har varit att ta fram en enda arkitektur, som inte gör den lilla bilmodellen för dyr och tung, eller den stora modellen för klent dimensionerad. </p> <p>2010 tog Saab hjälp av Hasse Johansson, gurun på modulbaserad produktutveckling, som gått i pension från Scania.</p> <p>- Hela arkitekturen är skalbar enligt Scania-konceptet, som innebär att man arbetar med olika prestandasteg, säger Saabs teknikchef Mats Fägerhag. </p> <p>Han exemplifierar med bakaxeln, där spårvidden varierar mellan modellerna. Den ska dessutom kunna används både med och utan fyrhjulsdrift. </p> <p>Under utvecklingsarbetet har ingenjörerna delat upp komponenterna i bakaxeln i "gemensamma för alla modeller", och "unika". Den tyska underleverantören ZF har deltagit i utvecklingen och byggt upp en egen anläggning i Trollhättan. </p> <p>I Phoenix ingår även specifikationerna för press- och karossverkstäderna. Plåtkomponenterna ska kunna pressas i olika storlekar och linan i karossfabriken ska fungera för olika stora bottenplattor. </p> <p>Med Phoneix ska Saab kunna tillverka modeller som är "lite kortare än 9-3 och lite längre än 9-5". Modellerna kan även variera i höjd. Drivsystemet kan också varieras, så i plattformen finns även plats för elmotor och batterier. </p> <p>Enligt Mats Fägerhag är det följande faktorer som är unika för Phoenix:</p> <p>- Kunskapen om modultänkande från Scania. </p> <p>- De extremt goda kör- och vinteregenskaperna, vilket ställt hög krav på hjulupphängning, drivlina, styrning, instrumenteringen och förarens sittplats.</p> <p>- Ett nytt hybridsystem för god bränsleekonomi. </p> <p>- En ny nivå på krocksäkerhet. </p>