Premium
Därför vill bolagen inte bygga snabbladdare i norra Sverige
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter. Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.
Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.
Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.
Få laddplatser i Tyskland uppfyller i dag samtliga av de här kraven, men Now GmbH har redan anmält intresse för att bli en av byggarna. Och den tyska regeringen känner sig uppenbarligen säker på att intresset från laddföretagen är så stort att kraven inte avskräcker.
Ingen ansökte om att bygga snabbladdningsstation i Norrland
Kontrasten är stor om man jämför med Sverige. Svenska regeringen har avsatt 150 miljoner kronor för att åtgärda eftersatta platser i laddinfrastrukturen – inte minst i Norrland. För 18 av de orter med behov av snabbladdare som var utvalda i den senaste utlysningen skickades det inte in en enda ansökan om att få ta del av pengarna. Det rapporterar Dagens Industri.
Att anlägga en station kostar i snitt 1,3 miljoner kronor, och operatörer som tar del av de statliga pengarna åtar sig att garantera fem års drift.
Elbil Sverige jobbar för ökade möjligheter till att ladda sitt elfordon över hela landet. Konsumentorganisationen anser att täckningen i södra och mellersta Sverige är någorlunda bra, men i norr är läget fortsatt dåligt.
– Det är bedrövligt, och vi gör ju vad vi kan för att påverka detta. Hittills har det fungerat i de större städerna och de mer tätbefolkade områdena i Sverige där det är mycket trafik, men i norr går det trögt. Det beror på att det vid vissa platser långt norrut inte finns något intresse för att bygga stationer från de som jobbar med laddning, säger Göran Fredriksson, som är media- och kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Ny Teknik.
”Finns inte så mycket tilltro till norr”
Laddbolaget Ionity bekräftar att det låga intresset för att bygga ut i Norrland handlar om att det är för lite trafik och att det därför inte finns ett kommersiellt underlag.
– Andelen elbilar i Sverige är fortfarande relativt låg. Även om utvecklingen ser bra ut i den södra delen av landet så utgör norra Sverige en större utmaning för att få ett underlag. Ska man driva en kommersiell anläggning måste man ha ett antal laddningar per dag, och det finns inte så mycket tilltro till detta i norr, säger Jan Haugen Ihle, som är Ionitys regionchef för norra Europa, till Ny Teknik.
Men skulle inte ett utbyggt nät i sig bidra till en markant ökning av elbilar i regionen – och därmed en en ganska snabb ekonomisk bärighet för laddstationen, sett till den allmänna trenden kring elbilar?
– Den kommer aldrig att leverera lika mycket som om man bygger på E4, E6 eller E18. Vi har samma problem med att det är svårt att få operatörer att etablera laddare i Nordnorge. Det kommer dit men det kommer senare, och vi behöver kanske ha ett högre stöd för etablering i norr än vad man behöver i söder, säger Jan Haugen Ihle.