Bygg

”Bulls eye” för första sänkelementet

Det första tunnelelementet sänktes i Söderström i slutet av april. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Med hjälp av vajrar och vinschar hade elementet dragits i läge vid Söder Mälarstrand redan dagen före. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Sänkningen gjordes långsamt och ungefär vid 10.20 hade elementet kommit helt under ytan. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Till slut syntes inte mycket mer än pontonerna och tvärbalkarna vid vattenytan. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Thomas Lindberg, projektchef för JV Söderströmstunneln som bygger sänktunneln.

Precisionsövningen att sänka det första tunnelelementet i Söderström i Stockholm lyckades. Nu har de invändiga gjutningarna påbörjats.

Publicerad

Pendeltågstunneln mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen byggs i form av en sänktunnel. Tre stållådor kläs med betong invändigt och förbinds med varandra under vatten. Projektets stora nagelbitare är sänkningarna av de enorma stållådorna, som mäter ungefär 100 meter vardera.

Sänkningen av det första elementet påbörjades tidigt på morgonen den 30 april. Då var mycket folk på plats på Centralbron för att bevittna händelsen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här