LEDARE

”Scanias toppingenjörer ligger bakom Volvos framgång”

Lars Stenqvist och Thomas Peterssohn.

I dag har Ny Teknik den stora glädjen att avslöja vinnaren av den nya utmärkelsen Årets CTO: Lars Stenqvist, Chief Technology Officer på Volvo Group. Han får priset för sitt modiga och entusiasmerande teknikledarskap som i högsta grad bidragit till att ge Volvo ledartröjan i den gröna transformationen av lastbilsindustrin, skriver Ny Tekniks chefredaktör Thomas Peterssohn.

Publicerad Uppdaterad

Det här är en kommenterande text. Skribenten står för analys och eventuella åsikter.

Under Lars Stenqvists åtta år som CTO har Volvo investerat tungt i elektrifiering, bränsleceller och förnybara bränslen. Bolaget startade serietillverkning av eldrivna tunga lastbilar tidigare än konkurrenterna och är i dag marknadsledare i USA och Europa. Just nu lanseras en helt ny produktgeneration som ska flytta företaget ett steg närmare målet att varannan såld lastbil 2030 ska vara eldriven. 

Utan tvekan är Volvo väl positionerat inför den hårdnande konkurrens som säkert kommer framöver när konkurrenterna skalar upp. Bolaget är i dag en ekonomisk framgångssaga. Förra årets rörelseresultat nådde nästan 80 miljarder kronor och den justerade rörelsemarginalen rekordhöga 14 procent. Under flera år har lönsamheten, utdelningarna och aktiekursen fullställständigt krossat alla förväntningar. 

’Scaniafieringen’ av Volvo är sett i backspegeln en formidabel succé. I dag är det Volvo som är den mest lysande stjärnan medan Scania haft några tuffa år inne i Traton.

Katalysatorn bakom förvandlingen är Volvos hyllade vd Martin Lundstedt som rekryterades från Scania 2015 och sedan dess lockat över en rad före detta Scaniachefer, däribland just barndomsvännen Lars Stenqvist. Det är ett fascinerande radarpar som hängt ihop från dagis, genom grundskolan, militärtjänsten och ingenjörsutbildningen på Chalmers, till åren på Scania och numera Volvo. 

”Scaniafieringen” av Volvo är sett i backspegeln en formidabel succé. I dag är det Volvo som är den mest lysande stjärnan medan Scania haft några tuffa år inne i Traton där Volkswagen samlat flera lastsbilsmärken. 

Scanias historiska stjärnstatus springer ur en jordnära och kommersiell ingenjörskultur som lyckades skapa effektivitet utan fusioner, förvärv och jakt på storleksfördelar. Det egenutvecklade modulsystemet anses vara hjärtat i framgångsmodellen. Under decennier har systemet trimmats och skapat en flexibel och effektiv produktion i världsklass. 

Nu verkar det vara Volvos väg också. I alla fall pekas Volvos eget modulsystem, som kallas Cast (Common Architecture and Shared Technologies), ut som en prioriterad strategi, inte minst inom framtidsområden som automation, elektrifiering och uppkoppling. Om man lyckas ”göra en Scania” på detta område är potentialen enorm då Volvo Group har både fler produktområden och större volymer att dra synergier ur.
Det lär bli spännande år även framöver för Årets CTO, Lars Stenqvist.