CTO-INTERVJUN

Volvos CTO: ”Allt blir fejk om vi utvecklar elfordon som drivs med brunkol”

Lars Stenqvist, CTO på Volvo Group framför en trio av Volvos lastbil för fjärrtransporter, FH, drivna av diesel, gas respektive el.

Volvokoncernen närmar sig 10 procent av antalet FoU-anställda i Sverige, ledda av en man i färgglad skjorta som vill visa att ingenjörer inte behöver vara tråkiga.
Men hur formade Lars Stenqvist egentligen sina tankar kring den omställning bolaget nu genomför? Och på vilket sätt menar han att kritikerna av det fossilfria stålet brister i sin analys?

Publicerad Uppdaterad

Det är nästan helt öde i det vidsträckta kontorslandskapet på Volvo Group Trucks Technology i Göteborg där Lars Stenqvist har sin arbetsplats, vid ett stort konferensbord. Men ödsligheten beror inte på att det är fredag och att folk jobbar hemma, berättar han. 

– Nej, sådant sysslar vi inte med. Att bygga lastbilar är ett teamwork. Vi samlas här på morgonen, sen försvinner folk ut på möten under dagen, säger han. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här