Karriär

Matchad dna ger jobb

Företag saknar personal – samtidigt finns det de som saknar jobb.– Många företag letar inte tillräckligt brett, säger Marika Skärvik.

Publicerad

Marika Skärvik utsågs till Årets chef 2005. Då var hon vice president på Tieto Enator med fem direktrapporterande chefer och 200 medarbetare. Sedan dess har hon fortsatt i it-branschen med nya idéer och projekt. Ofta med teknik i ett affärsperspektiv.

Nu har hon startat Performance Potential, som arbetar med ett nytt sätt att matcha kompetenser.

– Matchningen fungerar inte och man utnyttjar inte den arbetskraft som finns. Många ingenjörer blir inte sedda. Det gäller till exempel en del som inte är födda i Sverige.

Enligt den metod som Marika Skärvik förespråkar ska ett företag börja med att kartlägga sin verksamhet.

– Då får vi fram vad vi kallar verksamhetens dna och kan sedan gå vidare för att ta reda på vilken person som hör ihop med företagets dna, säger hon.

För företagets del handlar det om att på ett tidseffektivt sätt definiera hur de arbetar, struktur, arbetssätt och vilka underliggande värderingar som styr. Då kommer man också fram till vilken typ av beteende man prioriterar och vill ha.

De sökande får svara på samma typ av frågor. Det finns inget rätt eller fel i svaren men de säger något om vem man är, och vilken typ av arbetsplats man passar för. Kanske behövs någon som kan driva projekt på egen hand eller någon som kan anpassa sig i ett team.

– Dna-matchningen är basen och det som avgör om en arbetskonstellation fungerar. Det ger företagen möjlighet att titta lite bredare och inte låsa sig vid vad man först tänkt. De bästa rekryteringarna görs oftast när man inte fastnar i vad man tänkt från början, säger Marika Skärvik.

Själva matchningen görs med en ny teknik från Microsoft och en avancerad matchningsalgoritm. Samma metod kan användas för hela karriär-och kompetensmatchningen på företagen. För kandidaten till jobbet kanske finns internt på företaget.

Marika Skärvik

Synliggör hos företaget:

Arbetssätt och struktur. Underliggande värderingar. Beteende- och kommunikationsstilar som behövs.

Arbete med individen:

Ta reda på hur kandidaten föredrar att arbeta och agera.

Ge varje person tillgång till underliggande, personliga värderingar. Personen får veta om sitt grundläggande beteende och det anpassade beteendet i en arbetsrelaterad situation.

Utbildning: Marknadsekonom och ett flertal ledarskapsutbildningar.

Yrkesbakgrund: vd och olika chefsroller inom it- rese- och kompetensförsörjningsbranschen. Startat bolag tidigare.

Aktuell: Med ny tjänst för att matcha kandidater och arbetsgivare.