Karriär
Förebilder saknas
Klara Adolphson Foto: Vinnova
Många vill ha fler kvinnor i ledningen. Få vet hur det ska gå till. <br/>- Grattis till det företag som har en konkret plan, det är världsunikt, säger Klara Adolphson, specialist på ledarskap och genus.
Ledarskapet framhålls som det viktigaste verktyget för att få resultat. Men vilket ledarskap? För att ta reda på det måste hela organisationen genomlysas.
Det är toppen att företag alls säger att de vill ha kvinnor i ledningen, tycker Klara Adolphson, chef för Vinnovas enhet för arbetsorganisation och ledning. Men det behövs en genomtänkt strategi och inte bara magkänsla för att göra strukturerade rekryteringar och rigga för den nya kompetensen.
Misstag 1: Ett vanligt fel är att rekrytera en kvinna för att "mjuka upp" i ledningsgruppen. Hon räknas egentligen inte.
Misstag 2: En enda kvinna rekryteras till ledningsgruppen. Då uppstår en minoritet, som blir väldigt, väldigt synlig.
Det är fortfarande så att killar tillskrivs potential på ett helt annat sätt än tjejer, som måste bevisa att de är något att satsa på, säger Klara Adolphson.
- Tänk vilken skillnad i drivkraft att förvänta sig att bli chef jämfört med att hoppas på det, säger hon.
Nästan varannan ung kvinna i Sverige säger nej tack till en framtid som chef, enligt en undersökning från chefsorganisationen Ledarna.
- Det saknas fortfarande förebilder och tydliga karriärvägar i många företag. Chefsrollen behöver förändras och moderniseras för att vi ska få flera unga, och särskilt unga kvinnor, att vilja bli chefer, kommenterar Ledarnas ordförande, Annika Elias, undersökningen.