Alstoms nya vd: Vi måste använda järnvägen mer – för klimatets skull
Alstoms Coradia Ilint, ett passagerartåg som drivs av vätgas, gjorde sin debut på svensk mark i Östersund i augusti 2021. Foto: Alstom
Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige. Foto: Alstom
Alstom utrustar tåg med ERTMS-ombordsystem. Förkortningen står för European Railways Traffic Management System. Foto: Alstom
Nu börjar Maria Signal Martebo nya jobbet som vd för Alstom Sverige. Tågbolaget har nyligen förvärvat Bombardier, och är inne i en ny rekryteringsfas av framför allt ingenjörer.
Maria Signal Martebo utbildade sig till civilingenjör i det som i dag kallas teknisk design vid Luleå tekniska universitet i början av 1990-talet. Hon har huvudsakligen jobbat inom järnvägsbranschen sedan dess, senast som försäljningschef för Norden på Alstom. Men nu tar hon över rodret som vd för Alstom Sverige.
Hon ser flera fördelar med att vara civilingenjör i grunden.
– Jag tänker framför allt på förmågan att lösa problem, att strukturera, analysera och lägga upp strategier. Som civilingenjör får man inte bara kunskap i tekniska frågor och en grundförståelse för tekniska samband, man får också redskap att bearbeta oerhört stora mängder information. Allt detta har jag haft stor nytta av även i mina kommersiella roller, säger Maria Signal Martebo till Ny Teknik.
Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige. Foto: Alstom
Alstom, med basen i Frankrike, köpte förra året tågtillverkaren Bombardier, som bland annat har verksamhet i Västerås. Enligt Maria Signal Martebo innebar förvärvet att Alstom fick in ännu fler kompetenta medarbetare, och en mycket hög grad av innovationskraft. Och de ska bli fler.
– Vi kombinerar nu två företag med lång industritradition i Sverige och Europa. Globalt har Alstom och Bombardier varit ungefär lika stora, med en kompletterande portfölj. Men i Sverige specifikt var Alstom mindre. Nu är vi 1 800 anställda här, och har ett rekryteringsbehov på 350 personer, berättar Maria Signal Martebo.
Nyrekryterar: ”Mycket mjukvara och system”
Annons
Det rör sig i huvudsak om ”ingenjörsrelaterade” jobb och framför allt till de stora enheterna, i Stockholm och Västerås, men även i Hässleholm, Göteborg och Motala.
– Vi har ett brett rekryteringsbehov inom den tekniska sfären. Det är mycket mjukvaruingenjörer, men också ingenjörer specialiserade på säkerhet, elektroingenjörer, tekniska projektledare, hårdvaruingenjörer och testingenjörer. Det är mycket inom mjukvara och system, förklarar hon.
Med tågbolag kan det vara lätt att tänka på enbart tåg som rullar på rälsen och gammaldags teknik, men det handlar också om sådant som underhåll och signalsystem, ai och komplexa system.
– Det tycker jag är jättekul! Att vi sysslar med innovation och har innovationskraft, som är grundat i myllan och samtidigt har ett brett erbjudande, säger Maria Signal Martebo.
Alstom utrustar tåg med ERTMS-ombordsystem. Förkortningen står för European Railways Traffic Management System. Foto: Alstom
Jämfört med på 1990-talet tycker Maria Signal Martebo att det har blivit tydligt att fokus i dag ligger på att optimera. Det handlar då även om att ta fram ny teknik.
– Det kan handla om att ta fram krafthalvledare med kiselkarbider i stället för kisel för att öka verkningsgraden, utveckla ai på mjukvarusidan eller jobba i agila utvecklingsmiljöer. Allt detta finns hos oss, plus att vi måste göra fordon som fungerar och är attraktiva för passagerarna, säger Maria Signal Martebo.
Minska utsläpp av koldioxid – ”Mycket jobb att göra”
Den stora utmaningen hon ser framför sig är hur inte bara tågbranschen utan hela transportbranschen ska se till att utsläppen av koldioxid minskar.
– Om vi ska kunna göra en fundamental förändring måste man använda mer av järnvägens inneboende kapacitet. Vi måste få över mer gods och fler passagerare dit, och där har vi som bransch väldigt mycket jobb att göra.
Annons
Maria Signal Martebo ser fram emot att anta utmaningen, eftersom utmaningar alltid har varit något hon drivits av.
– Jag ser också fram emot att träffa fler medarbetare och upptäcka verksamheter jag ännu inte har besökt. Häromdagen fick jag exempelvis besöka ett labb i Stockholm som jag inte ens visste fanns innan. Jag ser fram emot att lära mig en massa om allt vi gör, leverera hållbara leveranser till våra kunder och inspirera till mer hållbara val.
Mer om Alstom
Alstom utvecklar och marknadsför mobilitetslösningar. Här ingår höghastighetståg, tunnelbanor, spårvagnar och signalsystem.
Den 29 januari 2021 förvärvade Alstom Bombardier Transportation.
Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 70 000 anställda