Karriär

Alstoms nya vd: Vi måste använda järnvägen mer – för klimatets skull

Alstoms Coradia Ilint, ett passagerartåg som drivs av vätgas, gjorde sin debut på svensk mark i Östersund i augusti 2021. Foto: Alstom
Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige. Foto: Alstom
Alstom utrustar tåg med ERTMS-ombordsystem. Förkortningen står för European Railways Traffic Management System. Foto: Alstom

Nu börjar Maria Signal Martebo nya jobbet som vd för Alstom Sverige. Tågbolaget har nyligen förvärvat Bombardier, och är inne i en ny rekryteringsfas av framför allt ingenjörer.

Publicerad

Maria Signal Martebo utbildade sig till civilingenjör i det som i dag kallas teknisk design vid Luleå tekniska universitet i början av 1990-talet. Hon har huvudsakligen jobbat inom järnvägsbranschen sedan dess, senast som försäljningschef för Norden på Alstom. Men nu tar hon över rodret som vd för Alstom Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här