USA:s nästa stridsvagn kan bepansras med metallskum

2018-03-29 19:18  

USA:s nästa stridsvagn kan bepansras med metallskum. Composite Metal Foam ger samma skydd som en härdad stålplatta – men till en tredjedel av vikten.

Forskarnas metallskum har en rad fantastiska egenskaper. Nu kan materialet hamna i nästa amerikanska stridsvagn.

Forskare vid North Carolina State University och den amerikanska arméns Aviation Applied Technology Directorate har tillsammans utvecklat ett material som de kallar för Composite Metal Foam (CMF).

De anser att metallskummet har potential för ge samma skydd som en härdad stålplatta – men till en tredjedel av vikten. Nu rapporterar Popular Mechanics att CMF kan hamna i nästa amerikanska stridsvagn.

Hålrum ger metalliskt skum unika egenskaper

Som namnet antyder är materialet fyllt med lufthål, och som en tvättsvamp kan metallskummet ge vika under tryck och därmed fånga upp en del av rörelseenergin.

Läs mer: Sikorskys tunga lyft slog det egna rekordet

Redan 2016 genomfördes test som bevisade att materialet också kan absorbera energin från en projektil. Då testsköt man med ett höghastighetsgevär mot en kub av CMF. Projektilen färdades i 835 meter per sekund, och med sina 10,9 gram var kulan dubbelt så tung som den standardammunition amerikanska försvaret använder.

När projektilen träffade metallskummet så bildade den först en liten krater, men sedan splittrades gevärskulan i små fragment. Vid tester mot konventionellt pansar krävdes en 1,5 cm tjock stålplatta för att stoppa samma kula.

CMF är dessutom anmärkningsvärt bra på att fånga upp chockvågor från explosioner. Enligt forskarna vid North Carolina State beror det på att chockvågen deformeras och absorberas av de små luftsfärerna.

Till detta kommer att materialet är extremt värmetåligt. Tester 2016 visade att det tog tre gånger så lång tid för eld att penetrera genom en skiva av CMF som det gjorde med en lika tjock platta av rostfritt stål.

Bepansring på tanks väger mindre med metalliskt skum

När man bygger bepansrade fordon så är vikten a och o. Traditionella tanks skyddas av så kallat ”rolled homogenous armour”, RHA, som utgår från en stålplatta. En tanks som i dag har tolv ton RHA skulle bara behöva fyra ton CMF.

Viktminskningen ger spinoffeffekter. En lättare stridsvagn kan också klara sig med en lättare motor. Den bränslesnålare vagnen skulle dessutom underlätta krigsmaktens logistik.

Läs mer: Pansarbilen klarar insatser på sjön

Ett annat alternativ är givetvis att smälla på tre gånger så mycket CMF och därmed få en stridsvagn som i princip blir omöjlig att slå ut. Till skillnad från reaktivt pansar fungerar metallskummet mot både pansarbrytande jetstrålar och kinetisk energi. CMF förväntas vara en del av den amerikanska arméns Next Generation Combat Vehicle.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt