Innovation

Hårda testet av transport för kärnavfall

Foto: Sandia National Laboratories
Foto: Sandia National Laboratories
Modell av kopparkapsel för förvaring av utbränt kärnbränsle. I framtiden kommer allt högaktivt radioaktivt avfall från den svenska kärnkraftsindustrin att förslutas i dessa fem meter långa kopparkapslar och sedan förvaras på nära tusen meters djup i urberget. Det avlånga föremålet som är nedsänkt i behållaren är ett bränsleknippe fyllt med radioaktiva kutsar. Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX / TT

Kärnavfall transporteras i extremt stryktåliga behållare. Men finns det risk för att resan skadar de uttjänta bränslestavarna? Detta testades i ett triathlon på tåg, lastbil och båt – genom USA och Europa.

Publicerad

Innan USA:s Nuclear Regulatory Commision godkänner en ny behållare för transport av kärnavfall så måste den överleva en serie prov. Konstruktionen ska klara av att släppas från 30 meters höjd mot ett hårt underlag – samt mot en vass spets i ett slags punkteringstest. Efter detta sänks den i vatten. Behållaren ska även tåla att vara helt innesluten av eld under en 30 minuter. Till detta har kärlet rammats i hög fart av tåg såväl som långtradare.

Målet med de rådande standardtesterna är att kontrollera så att höljet inte penetreras och radioaktivitet kan läcka ut. Man vad som inte har undersökts är vad som faktiskt händer under transport med de kärnbränslestavar som ligger i buntar i egna ”korgar” – inneslutna i behållaren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här