INDUSTRI

Volvo gör nystart på Autonova

En pc med grafikkort och snabb hårddisk. Mer än så behövs inte för att visa en datortomografi i tre dimensioner på den tryckkänsliga skärmen.

Publicerad
Någon vecka efter Volvo personvagnars övertagande av Autonova byter Volvo ut den gamla företagsledningen på den omtvistade fabriken i Uddevalla.  Mike Flewitt, vdn som tillsatts av Autonovas förre ordförande Tom Wilkinshaw, ersätts av Lars-Göran Moberg, chef för Volvo Komponenter. - Vi vill ha en vd som kan samordna Autonova med Volvo personvagnar, kommenterar Volvos informationsdirektör Bodil Ericsson. Lars-Göran Moberg själv vägrar uttala sig i media innan han är formellt tillsatt av den nya styrelsen.  Hur länge Mike Flewitt blir kvar på Autonova avgörs denna vecka. Flewitt tog öppet ställning mot Volvo under de veckor som konflikten mellan Volvo och Tom Wilkinshaw pågått. Bråket om fabriken är svårt att förstå för en utomstående. Ingen av parterna har kommit med några förklaringar utan har bara levererat intetsägande kommentarer.  I grund och botten har tvisten handlat om Autonovas dåliga lönsamhet och - som följd därav - hur förlusterna för bokslutsåret 1998 skulle fördelas mellan ägarna Autonova och Volvo. Volvo vägrade under senvintern betala det pris Autonova begärde för de Volvo C70 cabriolet som Uddevallafabriken producerar. Autonova svarade med att inställa leveranserna av bilar och material. I början av mars permitterades så gott som samtliga 700 anställda. Även flera leverantörsföretag, bland dem Lear Corporation, tvingades permittera på grund av det nedlagda bilbyggandet i Uddevalla.  När Volvo runt månadsskiftet mars-april köpte ytterligare 26 procent av aktierna och fick majoritet i bolaget hade produktionen legat nere i tre veckor. Volvo äger idag 75 procent av Autonova och ska senast år 2003 köpa de resterande 25 procenten.