Volvos sopbil styr sig själv

2017-05-17 16:01  

En sopbil som följer sin operatör likt en hund följer husse. Nu testar Volvo autonom teknik i renhållningssyfte.”Vår självkörande sopbil är globalt banbrytande på området”, säger Lars Stenqvist på Volvo.

Säkrare, med bättre arbetsmiljö och mindre miljöpåverkan. Det finns enligt Volvokoncernen flera fördelar med att låta fordonen bli autonoma. I ett forsknings- och utvecklingsprojekt tillsammans med Renova testar de nu självkörande sopbilar.

– Det finns en fantastisk potential att omsätta de snabba tekniska framsteg som sker inom automationsområdet till praktisk nytta för kunder och samhälle, säger Lars Stenqvist, teknikchef på Volvo Group i ett pressmeddelande.

Tanken med den självkörande sopbilen är att den ska underlätta arbetet samtidigt som den gör trafikmiljön säkrare, inte minst vid backning.

I testet som nu genomförs har man förprogrammerat rutten som bilen ska åka, och lastbilen kan själv köra från sopkärl till sopkärl. Föraren går före den backande bilen och kan fokusera på själva tömningen. Bilens sensorer läser av omgivningen och kan gira runt parkerade bilar eller andra hinder – samt stanna om exempelvis en boll eller dylikt kommer farande. Ett enormt plus för förarens arbetsmiljö är att hen inte behöver kliva i och ur hytten vid varje förflyttning.

– En viktig fördel med den nya tekniken är att risken för arbetsskador kan minskas, till exempel knäslitage som är vanligt bland personal som arbetar med sophantering, säger Lars Stenqvist.

Läs mer:

Läs mer: Se Volvos soprobot navigera med drönare

Den självkörande lastbilen ger även stora miljömässiga fördelar. Växling, styrning och hastighet optimeras för att ge lägre bränsleförbrukning och utsläpp.

Samarbetsprojektet med Renova pågår till 2018. Den självkörande sopbilen som nu testas har ett sensorsystem för kartläggning, positionering och avkänning av området runt fordonet. Merparten av tekniken används även i den självkörande lastbil för gruvdrift som Volvokoncernen presenterade 2016, och som nu testas i Kristinebergsgruvan i norra Sverige.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt