Fordon

Volvochefen: ”Trodde aldrig vi skulle få se en fullelektrisk tung lastbil”

Volvos första batterielektriska lastbil, presenterad som en sopbil med framöver även som olika typer av distributionslastbil. Foto: Volvo
Tobias Bergman, produktchef alternativa drivlinor. Foto: Johan Kristensson
Drivlinan, med motor och tvåstegad växellåda. Samma drivlina används i Volvos elektriska bussar. Foto: Johan Kristensson
Ett batteripaket på 50 kilowattimmar som väger 520 kilo. De används i par, tvåpar eller trepar. På sopbilen används tre stycken. Foto: Johan Kristensson
Edward Jobson, chefsingenjör Volvo Trucks. Foto: Johan Kristensson

Den första helt batterielektriska lastbilen utgör en milstolpe för Volvo Trucks. Och det verkar inte ha varit en spikrak linje fram tills i dag.

Publicerad

(Artikeln har uppdaterats)

Strax efter klockan nio på torsdagsmorgonen rullade Volvos första helt eldrivna lastbil in på Götaplatsen i Göteborg. Ur den hoppade Volvo Trucks vd Claes Nilsson och Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, och höll ett inledningsanförande inför det samlade pressuppbådet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här