Fordon

Volvo Cars monterar kameror för att kunna stoppa rattfylla

Tekniken finns i dag för att stoppa rattfulla och distraherade förare. Frågan Volvo Cars nu ställer är i vilken utsträckning industrin ska börja använda den.

Publicerad

Ända sedan trepunktsbältet från 1959 har Volvo Cars förknippats – och velat bli förknippade – med säkerhet. Företaget sände för ett par veckor sedan ut en testballong och meddelade att alla deras nya bilar från mitten av 2020 är begränsade till maximalt 180 kilometer per timme. Syftet är att försöka rädda liv på vägarna.

Under ett livesänt så kallat Volvo Cars Moments adresserade biltillverkaren på onsdagseftermiddagen tre fenomen kopplade till säkerhet vid bilkörning: påverkan av alkohol och droger, fortkörning samt distraktion.

Efter decennier av fokus på att skydda förare från effekter av en krock, till exempel krockkuddar, handlar säkerhetsarbete i dag mer om att förhindra olyckorna från att uppstå. I blickfånget står hur vi människor fungerar och beter oss i trafiken.

Rattfylla och distraktion

Volvo Cars gjorde tydligt att det är berett att börja använda ett system som med hjälp av kameror känner av ifall föraren är trött, distraherad eller har långsam reaktionsförmåga, vilket kan tyda på påverkan av alkohol eller droger.

Om sådant beteende upptäcks försöker bilen få förarens uppmärksamhet. Hjälper inte det kan någon från Volvo ringa upp föraren och fråga vad som är fel. Som en sista utväg kan systemet ingripa och ta bilen till stillastående vid vägkanten.

Beskedet är att företaget installerar kameror i kupén samt "säkerhetslösningar för att hantera rattonykterhet och distraktion" från och med plattformen SPA2 i början av 2020. Hur många kameror och var de ska placeras ber företaget om att få återkomma till.

Vd Håkan Samuelsson var tydlig med att företaget vill starta en diskussion kring frågan om förarövervakningssystem.

– Vi har den tekniska förmågan att göra något. Vi kan låta bilen ingripa om föraren beter sig illa. För att ta ett exempel: Ska det verkligen ingå i individens frihet att få köra i 250 kilometer per timme utanför en skola, frågade han sig.

I samma diskussion ingår också frågan hur mycket barnvakts- eller storebrorsbeteende en bilförare ska utsättas för, påpekade han

– Vi har inte det exakta svaret. Men vårt uppdrag är att föra diskussionen, sa Håkan Samuelsson.

Fortkörning

Nyheten om att Volvobilar ska kunna köra i max 180 kilometer per timme var alltså redan släppt innan onsdagens presentation.

– Det är en viktig signal men också ett tydligt besked om att vi inte tror att en bil behöver köras snabbare än så. Även om det bara räddar några liv är det värt det, sa Håkan Samuelsson.

En dagsfärsk nyhet var däremot systemet Care Key. Det låter bilägaren ställa in en maximalt tillåten hastighet – för sig själv eller när bilen lånas ut, till exempel till tonåringen som just fått sitt körkort.

Care Key kommer att ingå som standard i alla Volvobilar från och med modellår 2021.

Delar säkerhetsdata

Ytterligare en nyhet presenterades på evenemanget. Företaget delar nu med sig av sin kunskap kring bilsäkerhet i ett digitalt bibliotek öppet för alla.

Lotta Jakobsson vid Volvo Cars säkerhetscenter berättade hur viktig datan har varit för företaget genom åren när nya säkerhetslösningar har tagits fram.

– Vi har samlat in data ända sedan 1960-talet på ett representativt och kontinuerligt vis. Nu delar vi den för att alla bilar ska kunna bli lika säkra för alla människor, sa hon.

Volvo Cars nyheter kring säkerhetsarbetet kommer samtidigt som EU för på tal att funktioner för att upptäcka distraktion och rattfylla kan komma att bli obligatoriskt i nya bilar i Europa inom några år.