Fordon

Visionen bakom hemliga projektet – Noll utsläpp, noll olyckor, noll trafikstockning

Projekt Vector, Jaguar Land Rover. Foto: Jaguar Land Rover
Projekt Vector, Jaguar Land Rover. Foto: Jaguar Land Rover

Ingen var förberedd på att Jaguar Land Rover skulle presentera en helt ny plattform för autonoma elbilar. Nu avslöjas detaljer kring hemliga Project Vector.

Publicerad

Att utveckla en helt ny plattform är ett enormt åtagande. Därför har många överraskats av Jaguar Land Rovers avslöjande att deras hemliga plattform för elfordon är så pass utvecklad att den förväntas rulla i vägtester redan under nästa år, skriver Autocar.

Men de lokala myndigheterna har gett grönt ljus för att kommande körningar i Coventry i Storbritannien.

Det står klart att Project Vector inte kommer att ha något att göra med de modeller som bolaget planerar att släppa inom den närmaste tiden. Den nya plattformen är i stället avsedd för de autonoma skyttlar som förväntas bli vanliga i en mer avlägsen framtid.

Batterier gömda under platt golv

Det är fordon som enligt Jaguar Land Rover ska vara flexibla och erbjuda stora utrymmen. Testbilen blir fyra meter lång med drivlina och batterier gömda under ett platt golv. Det innebär att sätena kan placeras på en rad olika vis för att passa specifika behov.

Under avtäckningen vid Warwick Universitys National Automobile Innovation Centre nyligen berättade Jaguar Land Rovers vd att utvecklingen har pågått i hemlighet under flera år.

Ralf Speth slog fast att plattformen innebär bolagets största kliv hittills mot den egna målsättningen Destination Zero, vars ambition är en framtid med noll utsläpp, noll olyckor och noll trafikstockning.

– I det här projektet samarbetar vi med de skarpaste hjärnorna inom akademierna, vår leveranskedja och våra digitala tjänster för att skapa uppkopplade, integrerade mobilitetssystem de grundläggande byggblocken för Destination Zero, säger Ralf Speth till Autocar.