Nya bilsätet lurar hjärnan att benen är på promenad

2020-01-22 13:35  
Foto: Jaguar Land Rover

Stillasittandet förkortar våra muskler. Därför utvecklar Jaguar Land Rover ett bilsäte som simulerar att benen spatserar.

Mer än en fjärdedel av jordens befolkning har en stillasittande livsstil som riskerar att påverka deras hälsa. En konsekvens kan vara att sätesmuskler samt musklerna i ben och höfter förkortas, vilket i sin tur leder till ryggvärk. Nu jobbar Jaguar Land Rover på en lösning för att motverka problemet.

Deras avdelning Body Interiors Research har utvecklat ett säte vars form förändras. Ett antal ställdon gömda i vadderingen gör omväxlande mikrojusteringar för höger och vänster ben vilket lurar hjärnan att tro att den är ute på en promenad.

När man simulerar benrörelsen ska samma typ av bäckensvängningar som när man går skapas, och rörelsen motverka många av hälsoproblemen med stillasittande. Sätesjusteringarna kan ställas in individuellt efter föraren eller passagerarna. Det skriver bolaget på sin hemsida.

Jaguar Land Rover har tidigare utvecklat ett system som känner av om en passagerare är på väg att bli åksjuk. Bolaget har även tagit fram en klimatanläggning som dödar skadliga patogener med ultraviolett ljus.

Tipsar om rätt körposition

Steve Iley är Jaguar Land Rovers medicinska chef, och han har en rad tips för hur man får rätt körposition i bilen.

Bylsiga saker i fickorna påverkar hur du sitter, så töm fickorna. Skjut ändan så långt bak i sätet du kan och se till så att ryggen vilar mot sätet. Justera stolsryggen så att din ryggrad och bäcken sitter rakt.

Låren ska vila mot sätet utan att du kan uppleva några tryckpunkter. Justera sätets position så att benen är lätt böjda när du håller pedalerna helt nedtryckta. Även armbågarna ska vara lätt böjda och axlarna bör förbli i kontakt med ryggstödet även när du vrider på ratten. Justera slutligen nackstödet så att det är i nivå med toppen av ditt huvud.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer