Fordon

Världens största hybridfartyg – då tas det i drift

Foto: Brittany Ferries

En hybridfärja med ett batteripack om 11,5 MWh. Det är vad Brittany Ferries sjösätter 2024 och tack vare detta kommer utsläppen av växthusgaser på fartygets rutt minskas.

Publicerad

Elektrifiering börjar så sakteliga ta sig in i marinvärlden. Yara har världens första elektriska containerfartyg på gång och på fler ställen har man börjat med olika former av elfärjor, bland annat på Gullmarsfjorden.

Men dessa fartyg trafikerar korta rutter. När det blir längre färder är rena batterifartyg inte gångbart. Då är det hybridvarianter som gäller.

Ett sådant, som ska trafikera sträckan mellan Saint-Malo i Frankrike och Portsmouth i England, är på gång och när det tas i drift 2024 blir det världens största hybridfartyg. Fartyget ”Saint-Malo” byggs för Brittany Ferries räkning, är 195 meter långt samt har batterier om 11,5 MWh med ombord. Det sistnämnda är rejält tilltaget och som jämförelse har världens största elfartyg "bara" 7,5 MWh batteri.

Fartygets rutt enkel väg är på 172 sjömil och tack vare batterierna kommer runt 15 procent av växthusgaserna att kapas. Färjan byggs ihop av China Merchants Jinling Shipyard och leasas ut av Stena Roro

– Stena vill ligga i framkanten när det kommer till att minska koldioxidutsläppen från vår flotta och tillsammans med våra partners trycka på utvecklingen mot nollutsläpp. Hybridiseringen gör att våra fartyg kan vara väldigt flexibla medan vi anpassar oss till framtida teknisk utveckling såsom gröna bränslen, bränsleceller, större batterier samt sol- och vindstödd framdrift, säger Per Westling, vd för Stena Roro, i ett uttalande.

Det nya hybridfartyget ersätter trotjänaren Bretagne och strax efter ska även systerfartyget Normandie ersättas. Batteritekniken som används i de båda färjorna kommer från Wärtisilä.

– Den rejäla batteristorleken kommer att göra att fartyget kan köra med full kraft, använda båda propellrarna samt alla bogpropellrar för att kunna manövrerar utsläppsfritt in och ut ur hamnar, även när det är dåligt väder. Den inbyggda laddlösningen kan ladda batteriet när det ligger vid kaj, säger Håkan Agnevall, vd för Wärtisilä, i ett pressmeddelande.

Även Stena Line tar steget och satsar på batteridrivet. Man hoppas kunna beställa två fartyg av modellen Stena Elektra 2025. Enligt Stena Line blir det ”världens första fossilfria ropax i sin storlek”. Med sina 200 meter på längden har det plats för 1 000 personer samt en fraktkapacitet om 3 000 längdmeter.