Uppfinningen som samlar in farliga däckpartiklar

2020-09-22 10:40  
Foto: Reuters

Partiklar från bilarnas däck utgör minst hälften av vår mikroplast. Nu har brittiska studenter skapat en lösning som samlar in utsläppet vid hjulet.

Vinnare av årets upplaga av det brittiska priset James Dyson Award var en grupp studenter från Imperial College London och the Royal College of Art. Deras innovation hanterar ett stort och tidigare oadresserat problem.

Det handlar om de små partiklar som bilarnas däck släpper ifrån sig. Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) utgör de minst hälften av all den mikroplast som hamnar i svenska vattendrag. Det rapporterade SVT tidigare i år.

Den vinnande lösningen består av tre delar. Dels en uppsamlare som sitter tätt runt däcket. Den använder i sin tur statisk elektricitet tillsammans med aerodynamiken från det snurrande hjulet för att fånga in de däckpartiklar som bildas av friktionen mot vägbanan. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Läs mer: Studie: Asfalt en källa till utsläpp – långt efter att den lagts

Enligt studenterna har deras testrigg lyckats fånga 60 procent av de luftburna däckpartiklarna, ett material som sedan kan återvinnas. Totalt handlar det om stora utsläpp som kan tas om hand, för bara i Europa släpper däcken ifrån sig en halv miljon ton partiklar per år – och till skillnad från andra utsläpp så försvinner de inte på grund av elbilarnas tillväxt.

– Alla har fokus på att det är själva motorerna som står för föroreningarna och att de kommer ur avgasröret. Men vad alla nödvändigtvis inte förstår är att däckslitage står för en stor andel, säger Hugo Richardson, en av medlemmarna i den vinnande gruppen The Tire Collective, till Reuters.

John Edgren

Mer om: Däck Partiklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt