Fordon

Uppdrag: En ny hybridbil

Grafik: Jonas Askergren
Grafik: Jonas Askergren

Getrag i Köping jobbar intensivt med att ta fram elektriska drivlinor för både framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar.

Publicerad

Systemet på bilden intill är en drivlina med förbränningsmotor och vanlig växellåda fram och en elmotor ihopbyggd med en liten växellåda på bakaxeln.

Tanken är att det nya hybridpaketet ska rymmas i en redan existerande modell, utan att det behövs några större förändringar av konstruktionen.

- På så sätt vinner man både tid och sparar pengar, säger Lars Ericsson, vice vd för Getrag All Wheel Drive i Köping.

I dag tillverkar Getrag fyrhjulsdriften till Volvos framtidshopp, den mellanstora stadsjeepen XC60. Volvo är också delägare i Köpingbolaget samt dess största kund.

Nyligen presenterade Volvo en plan som visar att XC60 kan finnas som dieselhybrid senast 2012. Det är uppenbart att bakaxeln som Getrag jobbar med lätt skulle kunna passa in på XC60.

Men Lars Ericsson vill inte avslöja i vilka bilar de nya drivlinorna kan hamna.

- Vi utvecklar olika varianter och det finns flera möjliga kunder.

Den senaste tiden har en rad politiker och tjänstemän från myndigheter besökt Köping för att få mer information om företagets teknik.

Nu hoppas Getrag att få ta del av den satsning på forskning och utveckling som regeringen presenterade i förra veckan.

- Vårt mål är att så snart som möjligt skapa ett svenskt centrum för hybridaxlar, säger Lars Ericsson.

Ambitionen är att ha flera olika drivlinor ute på marknaden om några år. Om det lyckas kan Getrag

i Köping bli en viktig leverantör av hela system till den nya generationen hybridbilar och elbilar.

Men först måste företaget klara den akuta krisen i fordonsindustrin. Biltillverkarnas tvärstopp har drabbat Köpingföretaget hårt.

Nyligen varslade ledningen 250 personer om uppsägning på grund av arbetsbrist, nästan var fjärde anställd i Köping.

En satsning på hybridtekniken innebär också rekrytering av specialister på hybridsystem. Dessutom måste bolaget göra stora investeringar i nya maskiner.

- De senaste tio åren har vi satsat i snitt 200 miljoner kronor om året på att utveckla vår tillverkning, säger Lars Ericsson.

- Ska vi gå från traditionella till elektriska drivlinor krävs det att vi investerar ännu mer.