Unga tillverkaren Alpha visar upp sin första elbil

2020-12-22 15:11  

Modern drivlina, men en retroinspirerad look. Det är vad Alpha Motor Corporation hoppas ska vara en vinnande strategi i elbilssegmentet. Nu har de lanserat sin modell Ace.

När det kommer till elbilssegmentet så har vi på kort tid fått bekanta oss med många nya spelare. Faraday Future, Lucid och Rivian är kanske de mest kända, men bakom dem finns det en hel kader med små uppstartsbolag som hoppas slå mynt av den snabba utvecklingen.

Ett av dem går under namnet Alpha Motor Corporation, och de har nu avtäckt en retroispirerad coupé kallad Ace. Bilen byggs på en modulär fordonsarkitektur och enligt företaget är det en ”personbil med ideal storlek och en elektrifierad själ”.

400 km räkvidd

Tittar man på specifikationerna så handlar det om en bakhjulsdriven elbil som ska klara av att leverera räckvidder på 400 km och acceleration 0-96 km/h (60 mph) på sex sekunder. Exakt effekt och hur mycket batterikapacitet man har petat i är inget som Alpha går in på.

Storleksmässigt mäter bilen in på strax över fyra meter och på vågen stannar nålen på 1 360 kg. Vi pratar alltså om att den är något längre än en VW Polo, och med tanke på batterierna som krävs för att ta bilen 40 mil så är vikten inte allt för hög. Två personer ska få plats och därtill finns det utrymme för att packa i 396 liter. Det senare är inte alls illa då det innebär att man övertrumfar det mesta i storleksklassen.

Inväntar intresseanmälningar

Utseendemässigt har bilen som sagt flera designelement som flörtar vilt med historiska bilar och man har lånat friskt från olika epoker. Interiören är ytterst avskalad med en stor skärm i mitten samt ratten som de enda två ”instrument” som sticker ut. I övrigt är dörrsidor och nedre delen av instrumentbrädan klädd i läder. Vem modellen faller på läppen återstår att se och Alpha är tydliga med att om de bara får in tillräckligt med intresseanmälningar – så blir bilen av.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt