Fordon
Ubers tester med Volvo-bilar börjar rulla igen efter dödsolyckan
Drygt fyra månader efter dödsolyckan säger Uber att man är redo att återuppta tester för självkörande bilar på allmän väg.
Det var den 18 mars i år som en av Ubers autonoma testbilar i Tempe Arizona körde på och dödade en cyklist. Säkerhetsföraren som satt bakom ratten hann inte reagera.
Den preliminära undersökningen visade att Uber hade justerat vissa tröskelvärden i sitt system för att undvika plötsliga starter och stopp. Händelsen blev ett enormt bakslag när företaget omgående tvingades avbryta all autonom körning.
Nu meddelar Uber att man tar det första steget mot att återuppta sina tester på allmän väg, denna gång i Pittsburg, Pennsylvania.
Återlanseringen sker efter en, enligt företaget, grundlig genomgång av företagets självkörande system, med fokus på säkerhet.
Till en början kommer bilarna köras helt manuellt av så kallade Mission Specialists. Dessa specialister ska ha fått utbildning – på Ubers slutna testbanor, men även på allmän väg. I Pittsburgh finns Ubers testbana Hazelwood, men kvartersliknande miljöer uppbyggda.
Förarna kommer att ha fullt ansvar för säkerheten – och i passagerarsätet ska de ha med sig ännu en specialist vars jobb är att logga alla händelser som kan vara av intresse.
Ubers körtester ska ge data till virtuella scenarier
Målsättningen är att skapa vad Uber kallar ”Virtual Simulation Scenario Generation”.
”Manuell körning låter oss se olika realtidsscenarion som våra självkörande bilar kommer att möta på vägen. Sedan återskapar vi de här scenarierna i en virtuell miljö och på vår testbana, för att genomgående förbättra prestandan hos våra system under liknande förhållanden”, skriver Uber i ett uttalande.
Företaget hävdar att man har gjort en hel del förändringar för att höja säkerheten. Bland annat ska systemet Real-time Driver Monitoring övervaka föraren, teknik som kan avgöra och varna om personens uppmärksamhet inte är riktad mot körningen.
Man ska också minska distraktionen från de moment som är en naturlig del av körningen. Skärmen på instrumentbrädan har placerats om efter amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA:s rekommendationer. Dessutom har man ett nytt gränssnitt som ska minimera den tid som föraren behöver ta blicken från vägen.
Vid dödsolyckan hade Uber kopplat ur Volvons säkerhetssystem, bland annat bilens autobroms. Nu ska testbilarna vara utrustade med ett anti-kollisionssystem – det är dock oklart om det är biltillverkarens ursprungliga system som nu används.
En annan sak som man har sett över är att de digitala HD-kartorna håller en hög kvalitet.