Fordon

Tung truck drivs med bränslecell

Göran Hård. Foto: Tommy Harnesk
Grafik: Jonas Askergren
Johan Hellström. Foto: Tommy Harnesk
Den vätgastruck som Kalmar Global utvecklar blir den största som har byggts för bränslecellsdrift. Trucken på bilden är en "vanlig" truck, men i samma storlek – kring 14 ton – som den som ska köras på stålverket i Oxelösund. Foto: Per Trane

UPPDATERAD. Det blir den största truck som har testats med bränslecellsdrift. "Vi går upp en storleksklass."

Publicerad

Just nu utvecklar Kalmar Global en vätgasdriven truck i det medeltunga segmentet, i 14-tonsklassen. Senare i år ska den levereras till SSAB i Oxelösund, och testas i deras ordinarie drift för interntransport och materialhantering.

– Det som är nytt här är att vi går upp en storleksklass. Den bränslecellsteknik som finns sedan tidigare är anpassad för mindre truckar, och det går inte att bara ta ner den från hyllan och förstora den. Både bränslecellen och tanksystemet måste skalas upp, säger Johan Hellström, produktchef på Kalmar Global.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här