Fordon

Testar litium-jonbatteri i tåget

Får el från ledning och batteri

Där kontaktledningen upphör tar batteriet över elförsörjningen i ett försökståg hos operatören JR East.

Publicerad

Järnvägsbolaget har tagit fram en eldriven motorvagn som ska köra på bansträckningar som både är elektrifierade och sådana som inte är det.

För batteridriften används litium-jonbatterier med kapaciteten 163 kWh och spänningen 600 V. På sträckor utan nämnvärda stigningar blir topphastigheten 100 km/h och räckvidden 50 km.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här