Fordon

Tekniska problem försenar batterifärjan Tycho Brahe

Tycho Brahe är först ut att byggas om till batteridrift. Foto: HH Ferries

Redan under sommaren skulle passagerare kunna åka batterifärja mellan Helsingborg-Helsingör. Men nu ställs Tycho Brahes premiär in. ABB har stött på tekniska problem kring laddningen i hamn.

Publicerad

ABB har konverterat två av HH Ferries Groups färjor från dieselelektrisk drift till ren eldrift. Sedan i våras har M/F Tycho Brahe och M/F Aurora legat i torrdocka vid Landskronavarvet. Där har de bland annat utrustats med specialbyggda vätskekylda litiumjonbatterier på 4.16 MWh.

Vart och ett motsvarar kraften hos fler än 5 000 bilbatterier. Rederiet räknar med att respektive färja kommer halvera sina utsläpp på sträckan Helsingborg-Helsingör.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här