Fordon

Robot laddar batterier som ska driva färjorna

Så fungerar batterifärjorna. Grafik: Jonas Askergren. Grafiken kan förstoras till full storlek med den gula markeringen uppe till höger. Detta fungerar för tillfället endast på desktop och läsplatta.
Tycho Brahe är först ut att byggas om till batteridrift. Foto: HH Ferries
Illustration av hur laddningen med robotarm ska fungera. Illustration: ABB

De två färjorna Tycho Brahe och Aurora som trafikerar sträckan Helsingborg–Helsingör ska börja drivas med batterier. Redan i sommar ska den första färjan vara konverterad.

Publicerad

Färjorna M/F Tycho Brahe och M/F Aurora är i dag dieselelektriska. Det blir det ändring på under året. De två färjorna ska utrustas med specialbyggda vätskekylda litiumjonbatterier på 4.16 MWh och drivas helt på el.

– Ett batteri motsvarar drygt 5 000 bilbatterier, säger Marcus Högblom, försäljningsdirektör för ABB, som utför konverteringsarbetet och bygger laddstationer i hamnarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här