Fordon

Tågstrul kan bli dyrt för Bombardier

Tåg som ständigt befinner sig på verkstad har fått järnvägbolaget DB att surna till. Nu stäms tillverkaren Bombardier på miljardbelopp.

Publicerad

Deutsche Bahn har fått nog av stillastående tåg. Regionaltåg och pendeltåg i Berlin och München som råkar ut för ständiga axel- och bromsproblem, och korglutningsteknik som inte fungerar, har drabbat järnvägstrafiken i många år.

Järnvägsbolaget har förhandlat med tillverkaren Bombardier, men anser sig inte ha kommit någonstans. Maxfarten på tågen har sänkts och serviceintervallen blir allt tätare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här