Fordon

Tågstrul kan bli dyrt för Bombardier

Tåg som ständigt befinner sig på verkstad har fått järnvägbolaget DB att surna till. Nu stäms tillverkaren Bombardier på miljardbelopp.

Publicerad

Deutsche Bahn har fått nog av stillastående tåg. Regionaltåg och pendeltåg i Berlin och München som råkar ut för ständiga axel- och bromsproblem, och korglutningsteknik som inte fungerar, har drabbat järnvägstrafiken i många år.

Järnvägsbolaget har förhandlat med tillverkaren Bombardier, men anser sig inte ha kommit någonstans. Maxfarten på tågen har sänkts och serviceintervallen blir allt tätare.

Nu har Deutsche Bahn stämt Bombardier vid lokala domstolar i de två storstäderna. Sammanlagt vill DB ha 1,35 miljarder kronor i skadestånd från Bombardier.

- Bombardiers policy är att inte kommentera frågor som är föremål för rättslig prövning, men man ska komma ihåg att det här är tåg som levererades i början av 1990-talet. De har inte något att göra med de tekniska lösningar som används i dagens tåg, säger Pär Isaksson, informationschef vid svenska Bombardier, till Ny Teknik.

Deutsche Bahn har tidigare surnat till på tågtillverkare. Förra året höjde järnvägsbolaget rösten mot Siemens som inte lyckat leverera en ny generation höghastighetståg i tid.