Fordon

Syntetbränslet ska rädda Porsches boxermotorer

Deras toppmodeller jagas av lagstiftarna. Men nu hoppas Porsche kunna rädda sina förbränningsmotorer med hjälp av ett syntetbränsle gjort på koldioxid och väte.

Publicerad

Det är svårt att jämföra Porsche med andra biltillverkare. 70 procent av alla fordon som bolaget någonsin har tillverkat rullar fortfarande i trafik. Deras vinnande koncept har varit att göra mycket små förändringar på företagets grundprodukt, och även om Porsche i dag erbjuder rena elbilar och hybrider så kommer toppmodellerna alltid att drivas av en förbränningsmotor.

Men mörka moln hotar boxermotorn, inte minst på Europas näst största bilmarknad. I Frankrike ligger nu en budgetproposition för 2021 där maxtaket för "malus" har mer än fördubblats. Det innebär att straffskatten för en törstig bil med förbränningsmotor kan landa på 50 000 euro – mer än en halv miljon kronor.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här