Fordon

Sveriges får sin första permanenta elväg

Elvägen ska bidra till att minska koldioxidutsläppen från godstrafiken. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg / TT

Trafikverket ska bygga en elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro, som ett led i målet att minska koldioxidutsläppen från godstrafiken, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Publicerad

Den nya elvägen, det vill säga en väg som möjliggör laddning av elektrifierade fordon under färd, ska stå klar 2025. Vägen är ett pilotprojekt och blir den första permanenta i sitt slag i Sverige.

"Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter", skriver Trafikverket.

Lista: Fyra elvägstekniker

Trafikverket testar fyra elvägstekniker som är tänkta att förse främst tunga vägfordon med el under drift. Samtidigt förbereder myndigheten beslut om vilken av teknikerna som ska testas i större skala i en 20–30 kilometer lång pilotanläggning.

 

1. Sandviken/ Siemens & Scania

Teknik: Konduktiv överföring via luftledning. Strömavtagare monteras på fordonet liknande de på tåg. Passar endast större fordon. 360 kW effekt per fordon.

Test: 2 km demonstrator på E16 utanför Sandviken, 2016-2020. Världens första elväg. Monteras just nu ner.

Fordon: Två lastbilar från Scania

Huvudaktörer: Region Gävleborg, Siemens och Scania.

Finansiering: 77 miljoner kronor i offentlig finansiering, 48 miljoner kronor i medfinansiering från näringsliv och region.

 

2. E-Road Arlanda/ Elways

Teknik: Konduktiv överföring via skena i marken. 15 cm djupt spår fräses ned i vägbanan. Strömavtagare i form av en rörlig arm monteras under fordonet. Passar både små och stora fordon. 200 kW effekt per fordon.

Test: Testats på avskilt område sedan 2012. 2 km demonstrator på allmän väg vid Arlanda sedan 2018. Pågår till 2021.

Fordon: En ombyggd 18 tons lastbil från DAF.

Huvudaktörer: Konsortiet Rosersberg Utvecklings AB, där Elways och NCC är huvudaktörer.

Finansiering: 103 miljoner kronor, varav 61 miljoner från Trafikverket.

 

3. Smartroad Gotland /Electreon

Teknik: Induktiv (trådlös) överföring via spolar som grävs ner 8 centimeter i vägbanan. 25 kW överföringskapacitet per mottagare. Ett tungt fordon kan ha flera mottagare.

Test: Totalt byggs 1,6 kilometer elväg mellan Visby och flygplatsen. Elvägen ska användas av en flygbuss och en tung lastbil. Trafikstart med en lastbil sker i mars och med buss före sommaren. Projektet pågår till mitten av 2022.

Fordon: En flygbuss med superkondensator och en helelektrisk 40 tons lastbil.

Huvudaktörer: Konsortiet Smartroad Gotland, under ledning av Electreon AB (dotterbolag till israeliska Electreon Wireless)

Finansiering: Totalt 116 miljoner kronor, varav 91 miljoner från Trafikverket.

 

4. Lund/ Evolutionroad

Teknik: Konduktiv överföring via skena som antingen vilar på eller nedsänkt i vägbanan. Avtagare monteras under fordonet. Fungerar både för lätta och tunga fordon. Levererar upp till 300 kW per fordon.

Test: En 1 kilometer lång demonstrator byggs i en busssfil på Getingevägen i Lund. Halva sträckan får ovanpåliggande skena, den andra halvan nedsänkt. Trafikstart i maj 2020. Pågår till 2022. Fordon: I första hand en stadsbuss men ska även köra med en personbil.

Huvudaktörer: Konsortiet Evolutionroad där Elonroad och Lunds tekniska högskola har utveckat tekniken.

Finansiering: 96 miljoner kronor varav 86 miljoner från Trafikverket.

 

Pilotanläggning 20–30 kilometer.

Kommer att byggas på en av följande sträckor. Beslut om vilken det blir väntas i slutet av 2020.

– E20 mellan Örebro och Hallsberg.

– Väg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge.