Trafikverket testar fyra elvägstekniker som är tänkta att förse främst tunga vägfordon med el under drift. Samtidigt förbereder myndigheten beslut om vilken av teknikerna som ska testas i större skala i en 20–30 kilometer lång pilotanläggning.
1. Sandviken/ Siemens & Scania
Teknik: Konduktiv överföring via luftledning. Strömavtagare monteras på fordonet liknande de på tåg. Passar endast större fordon. 360 kW effekt per fordon.
Test: 2 km demonstrator på E16 utanför Sandviken, 2016-2020. Världens första elväg. Monteras just nu ner.
Fordon: Två lastbilar från Scania
Huvudaktörer: Region Gävleborg, Siemens och Scania.
Finansiering: 77 miljoner kronor i offentlig finansiering, 48 miljoner kronor i medfinansiering från näringsliv och region.
2. E-Road Arlanda/ Elways
Teknik: Konduktiv överföring via skena i marken. 15 cm djupt spår fräses ned i vägbanan. Strömavtagare i form av en rörlig arm monteras under fordonet. Passar både små och stora fordon. 200 kW effekt per fordon.
Test: Testats på avskilt område sedan 2012. 2 km demonstrator på allmän väg vid Arlanda sedan 2018. Pågår till 2021.
Fordon: En ombyggd 18 tons lastbil från DAF.
Huvudaktörer: Konsortiet Rosersberg Utvecklings AB, där Elways och NCC är huvudaktörer.
Finansiering: 103 miljoner kronor, varav 61 miljoner från Trafikverket.
3. Smartroad Gotland /Electreon
Teknik: Induktiv (trådlös) överföring via spolar som grävs ner 8 centimeter i vägbanan. 25 kW överföringskapacitet per mottagare. Ett tungt fordon kan ha flera mottagare.
Test: Totalt byggs 1,6 kilometer elväg mellan Visby och flygplatsen. Elvägen ska användas av en flygbuss och en tung lastbil. Trafikstart med en lastbil sker i mars och med buss före sommaren. Projektet pågår till mitten av 2022.
Fordon: En flygbuss med superkondensator och en helelektrisk 40 tons lastbil.
Huvudaktörer: Konsortiet Smartroad Gotland, under ledning av Electreon AB (dotterbolag till israeliska Electreon Wireless)
Finansiering: Totalt 116 miljoner kronor, varav 91 miljoner från Trafikverket.
4. Lund/ Evolutionroad
Teknik: Konduktiv överföring via skena som antingen vilar på eller nedsänkt i vägbanan. Avtagare monteras under fordonet. Fungerar både för lätta och tunga fordon. Levererar upp till 300 kW per fordon.
Test: En 1 kilometer lång demonstrator byggs i en busssfil på Getingevägen i Lund. Halva sträckan får ovanpåliggande skena, den andra halvan nedsänkt. Trafikstart i maj 2020. Pågår till 2022. Fordon: I första hand en stadsbuss men ska även köra med en personbil.
Huvudaktörer: Konsortiet Evolutionroad där Elonroad och Lunds tekniska högskola har utveckat tekniken.
Finansiering: 96 miljoner kronor varav 86 miljoner från Trafikverket.
Pilotanläggning 20–30 kilometer.
Kommer att byggas på en av följande sträckor. Beslut om vilken det blir väntas i slutet av 2020.
– E20 mellan Örebro och Hallsberg.
– Väg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge.