Fordon

Svenska fordonsrebellerna utmanar elbilsjättarna – Viktigt delmål nått för Uniti

Det är dagen före presentationen och en del arbete återstår fortfarande innan Uniti One är klar att visas upp för omvärlden. Prototypchefen Isak Monrad-Aas syns i arbete. Foto: Daniel Nilsson
Bo Johansson, chefsuppfinnare, installerar skärmar i styrsystemet. Foto: Daniel Nilsson
Anton Franzén, teknisk chef, och Bo Johansson, chefsuppfinnare. Foto: Johan Kristensson
Bilen styrs med två joysticks. Funktioner nås på touchskärmar på handtagen och på den stora skärmen. Foto: Daniel Nilsson
Tre prototyper har tillverkats i verkstaden i Lund. Foto: Uniti
Pavel Calderon Foto: Johan Kristensson
Lewis Horne Foto: Daniel Nilsson

Utmanaren Uniti har avtäckt sin första elbil – One. Men arbetet mot fullskalig produktion har bara börjat. Företagets hopp tycks stå till hajpen.

Publicerad

Två veckor före presentationen är prototypverkstaden i utkanten av Lund fylld till brädden av verktyg, bilkomponenter, kaffetermosar och människor. Bilen som snart ska avtäckas är ännu bara ett skelett: inredning, kaross och rutor saknas och elsystemet är en enda röra. Avtäckningen kl 19.30 torsdagen den 7 december ska visa sig bli svår att hinna med.

Flera av de anställda refererar till vd Lewis Horne som den stora inspiratören. Oftast iklädd svarta jeans och svart t-shirt liknar han inte en klassisk bil-vd utan snarare en tech-typ. Han ger ett extremt avslappnat intryck, vilket förstärks av den australienska dialekten, men tycks ha en tydlig vision om vad han vill åstadkomma.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här