Fordon

”Kravet på jättemotorer ett macho-perspektiv”

Robert Falck, vd Einride, framför T-poden. Kombinationen av fjärrstyrning och självkörande teknik är tänkt att utgöra en av T-podens fördelar. En operatör ska kunna styra flera lastbilar och komplettera den automatiserade körningen med mänskligt beslutsfattande. Foto: Einride

Einrides eldrivna och fjärrstyrda T-pod genomgår nu tester runt om i Sverige. I början av nästa år väntar första provkörningen.

Publicerad

Lastbilsutmanaren Einride växer snabbt. Från ett tiotal personer i våras till dagens 25. Med de externa konsulter som också är involverade uppgår siffran till ett 70-tal personer.

T-poden, som fordonet kallas, har ingen hytt utan ska i stället kunna fjärrstyras. I ett senare skede ska den även kunna framföras helt automatiserat, när lagstiftning medger. Fordonet visades upp i Almedalen i somras. Det var bara ett skal. Nu pågår tester med ett fordon utrustad med drivlina, bland annat på testbanan Astazero utanför Borås.

Lastbilen ska bland annat trafikera motorvägssträckan Helsingborg–Göteborg. Ett avtal med matkedjan Lidl, som har centrallager i Halmstad, har redan slutits. Men fler sträckor diskuteras med olika samarbetspartner. Vilka vill Robert Falck inte berätta om än.

– Vi kommer att bjuda in till en provkörning i februari då nya samarbeten också kommer att presenteras.

Läs mer:

Räckvidden med batteripaketet på 200 kWh är angiven till 20 mil. Laddstationer behöver därför byggas längs lastbilens körväg. Men Robert Falck kallar egentligen allt tal om räckvidd för en metadiskussion.

– Räckvidden är sekundär. I grund och botten handlar det om att lösa den transport man är satt att göra.

Han finner uttalandet från Scaniachefen Nils-Gunnar Vågstedt om att Teslas lastbil Semi är bra för att transportera chipspåsar ”intressant”.

– Beläggningsgraden i dagens lastbilar är 37 procent. Det är mycket luft som körs omkring. Diskussionen om att man behöver jättemotorer är ett uttryck för ett macho-perspektiv. Ska du köra 80-tonsbilar med grus behöver du en stor dieselmotor, men inte annars.

– Lastbilar från svenska tillverkare står för 3 procent av de totala koldioxidutsläppen i världen. Då bör man ha viss ödmjukhet inför dem som försöker åstadkomma en förändring. Det är ett stort steg mellan att prata om någonting och att faktiskt kunna erbjuda det på riktigt, säger han.

Produktionsmålet är 200 T-podar till 2020. Kapaciteten var i våras tecknad till 60 procent. Nu är den fulltecknad, enligt Falck.

Läs mer:

Det är den långt skridna tekniken inom eldrift som möjliggör konceptet. Men styrkan ligger snarare i affärsmodellen, enligt honom.

– Det här är en helt kunddriven förändring. Kunderna efterfrågar en annan tjänst och lösning. De vill ta det ansvar som tillverkarna inte tar för att förändra utsläppen, säger han men vill inte ge några siffror på vad kostnaden per körd sträcka kommer att bli.

Einride ser sig främst som en systemleverantör. Lastbilen består av endast ett hundratal ingående komponenter som köps in. Slutmontering kommer att ske på en fabrik i Sverige.

En ansökan om test av automatiserad körning har lämnats in till Transportstyrelsen.

Einrides T-pod – obemannad godstransport

Hyttlös eldriven lastbil som ska kunna fjärrstyras.

Batteri: 200 kWh.

Räckvidd: 20 mil.

Vikt inklusive full last: 20 ton.

Lastkapacitet: 10–12 ton, 15 EU-pallar.

Vikt batteripaket: 3 ton.

Längd: 7 meter.

Motoreffekt: 245 kW kontinuerligt.

Vridmoment: Max 2 700 Nm, 2 230 kontinuerligt.

Laddtid: 20 procent av drifttiden.