Fordon

”Kravet på jättemotorer ett macho-perspektiv”

Robert Falck, vd Einride, framför T-poden. Kombinationen av fjärrstyrning och självkörande teknik är tänkt att utgöra en av T-podens fördelar. En operatör ska kunna styra flera lastbilar och komplettera den automatiserade körningen med mänskligt beslutsfattande. Foto: Einride

Einrides eldrivna och fjärrstyrda T-pod genomgår nu tester runt om i Sverige. I början av nästa år väntar första provkörningen.

Publicerad

Lastbilsutmanaren Einride växer snabbt. Från ett tiotal personer i våras till dagens 25. Med de externa konsulter som också är involverade uppgår siffran till ett 70-tal personer.

T-poden, som fordonet kallas, har ingen hytt utan ska i stället kunna fjärrstyras. I ett senare skede ska den även kunna framföras helt automatiserat, när lagstiftning medger. Fordonet visades upp i Almedalen i somras. Det var bara ett skal. Nu pågår tester med ett fordon utrustad med drivlina, bland annat på testbanan Astazero utanför Borås.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här