Svenska fordonsrebellerna utmanar elbilsjättarna – Viktigt delmål nått för Uniti

2017-12-18 15:02  

Utmanaren Uniti har avtäckt sin första elbil – One. Men arbetet mot fullskalig produktion har bara börjat. Företagets hopp tycks stå till hajpen.

Två veckor före presentationen är prototypverkstaden i utkanten av Lund fylld till brädden av verktyg, bilkomponenter, kaffetermosar och människor. Bilen som snart ska avtäckas är ännu bara ett skelett: inredning, kaross och rutor saknas och elsystemet är en enda röra. Avtäckningen kl 19.30 torsdagen den 7 december ska visa sig bli svår att hinna med.

Flera av de anställda refererar till vd Lewis Horne som den stora inspiratören. Oftast iklädd svarta jeans och svart t-shirt liknar han inte en klassisk bil-vd utan snarare en tech-typ. Han ger ett extremt avslappnat intryck, vilket förstärks av den australienska dialekten, men tycks ha en tydlig vision om vad han vill åstadkomma.

En våning upp sitter Pavel Calderon, 36 år, som ansvarar för batterilagring och nya material. Han har bara jobbat på Uniti i fyra månader och rekryterades från Nevs i Trollhättan där han sysslade med samma sak, men i en mycket större organisation.

– Jag var med från början i Nevs. Vi försökte se oss som en startup med en historia (Saab, reds anm). Men Nevs är en så himla stor maskin. Här på Uniti är vi agila och fattar snabba beslut. Det är helt annorlunda, säger han.

Läs mer: ”Kravet på jättemotorer ett macho-perspektiv”

Vi sätter oss vid ett av matborden i den stora matsalen. Någon åker förbi på ett par inlines och minst två hundar syns till i lokalen. I varsin fåtölj en bit bort sitter tekniske chefen Anton Franzén och chefsuppfinnaren Bo Johansson med varsin laptop i knät. Mellan dem ligger hunden Ture. Det är en arbetsplats som verkar vilja andas ungt, hippt tech-företag.

Pavel Calderon var vid finanskrisen 2008 konsult och fick se uppdragen minska i snabb takt. I dag är läget helt annorlunda. Bilindustrin skriker efter folk. Elektrifieringen och tekniken för automatiserad körning har öppnat upp branschen. Det skapar utrymme för nya aktörer.

Uniti bolagiserades i januari 2016 efter att ha funnits som ett öppet innovationsprojekt i ett år. Nu är det tidig vinter 2017 och företaget har växt till närmare 50 anställda. Målet är att finna en lösning på en rad problem som dagens bilism är behäftad med: koldioxidutsläpp, trängsel och luftföroreningar. Dessutom står dagens bilar parkerade 96 procent av sin livstid, enligt Horne, och i varje svensk bil färdas i snitt endast 1,2 personer.

Att som svar på det designa en lätt och elektrisk bil låter logiskt. Men det har förstås testats förut. Minns norska utmanaren Think som gick i konkurs 2011. Bilen, Think City, hade en räckvidd på 160 kilometer som uppnåddes med ett så kallat zebrabatteri på 28 kWh. Prislappen var på över 300 000 kronor. Den bil Uniti nu ska bygga har ett mindre batteri (22 kWh) men nästan dubbel så lång räckvidd (300 km) och till halva vikten och priset (450 kilo, 145 000 kronor) för budgetmodellen.

Läs mer:

Läs mer: Elbilstillverkaren Unitis vd: ”Världen sa åt mig: bygg en bil”

Kanske har kombinationen teknik och pris kommit tillräckligt långt denna gång. Men det räcker ofta inte med specifikationer för att skapa en ny marknad. Det behövs en rörelse, en hajp.

I det ingår ett massivt pr-maskineri. Uniti lägger stort fokus på sin Youtube-kanal. Ett av klippen har nära 900 000 visningar. Ledordet är öppenhet. Journalister är mer än välkomna, också in i prototypverkstaden.

Men det behövs även pengar. Massor av pengar. En crowdfunding-kampanj förra året gav knappt 12 miljoner kronor. Under det kommande året är behovet uppemot en halv miljard för att lyckas nå serieproduktion. Och för att nå tillverkningsmålet 50 000 enheter om året behövs ännu mer. Svaret på hur pengarna ska komma in är mer crowdfunding, utgivning av en egen kryptovaluta samt förr eller senare en serie A-aktier.

För att förstå Lewis Hornes val av strategi måste man förstå hans inställning till entreprenörskap, som grundar sig på ett val mellan två metoder: causation respektive effectuation. Den förstnämnda är den vi är vana vid: du har en idé, räknar ut hur mycket pengar som behövs för att genomföra den och raggar sedan pengar av investerare tills du har tillräckligt för att dra i gång.

Lewis Horne har valt den andra metoden, effectuation.

– Det är orsaken till att bolaget framstår som så fladdrigt och konstigt för den svenska publiken, utifrån ett finansiellt perspektiv, säger han.

Metoden går ut på att som entreprenör attrahera så mycket resurser som möjligt i form av exempelvis kompetens och information och maximera värdet av det du för tillfället har.

– Det är anledningen till att vi inte har någon bildesigner. Jag chefar ännu så länge över designen. Han som ritat bilen är egentligen arkitekt. Men han har en passion för bilar. Den passionen, utan att först ha blivit indoktrinerad, är idealt för den första fasen i bolaget, säger Lewis Horne.

Läs mer:

Läs mer: Uniti one är presenterad

Avtäckningen av bilen i Landskrona den 7 december besöktes av flera tusen personer och kändes som något skapat av ett betydligt större bolag. Det var förstås väldigt medvetet och en viktig del i målet att skapa den hajp företaget behöver för att lyckas.

Lewis Horne är tydlig med att företaget den närmaste tiden behöver genomgå en rejäl mognadsfas. Förr eller senare måste företaget anställa ett gäng chefer och släppa in de större investerarna.

– Men det måste ske vid rätt tidpunkt. Och kryptovalutagrejen är en sådan joker, säger han.

När en kvart har gått efter utsatt tid för presentationen av bilen kvällen den 7 december fnissar någon i publiken till och undrar om de glömt att ladda batteriet. Ytterligare 20 minuter går innan kulisserna plötsligt fylls av rök och den tygdraperade bilen rullas – inte körs – fram på scen av fyra personer.

När avtäckningen sker en stund senare är det inför en svensk version av vilt jubel. Lewis Horne påminner om att det för ett år sedan inte fanns någonting förutom en idé. Nu finns en prototyp.

Någon gång under första kvartalet 2019 ska de första bilarna rulla ut från fabriken och levereras till kunder, där de första tycks bli betatestare. För att lyckas med det måste champagneglasen och mingelborden i fabrikslokalen ha ersatts av monteringsrobotar och produktionslinor.

– Utmaningarna som ligger framför oss är enorma, tillräckliga för att göra någon illamående. Men det är precis det jag och teamet gillar, sa Lewis Horne.

Uniti One – redo för marknaden 2019

Uniti One klassas som en moped i kategori L7e.

2-sitsig, 4- och 5-sitsiga modeller planeras.

Ska byggas i Landskrona. Försäljningsstart planerad 2019.

Laddtid: 3 tim 10 min, med AC snabbladdare.

Räckvidd: 30 mil, med 22 kWh batteri.

Samarbeten

Uniti har lyckats knyta ett antal tunga samarbetspartner till sig, bland andra Siemens, Kuka Robotics, Tele 2 och Nvidia. Företagets art director Albin Wilson menar att en förklaring till det är att de större företagen ser samarbeten med startupen Uniti som bra marknadsföring.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt