Fordon
Svenska budet på Saab är överspelat
Foto: INGVAR KARMHED / SVD / SCANPIX
Just nu står kampen om Saab mellan holländska Spyker och Luxemburgföretaget Genii Capital. Det svenska konsortiet, som leds av Jan Nygren, är avhängt.
Jan Nygren är talesman för en grupp svenska industri- och finanspersoner som före jul presenterade sitt förslag till räddningsplan för Saab – en nedskalad produktion på max 50 000 bilar per år och väsentligt mindre kapitalkrävande än dagens Saabtillverkning.
- När den här gruppen konstruerade sitt bud var Spyker borta ur bilden och det fanns inget Genii-Eckelstone-konsortium. Ett av de stora problemen då var också de statliga garantierna för EIB-lånen.
- Vi skickade då in ett bud som man kan kalla för minimalistiskt och som inte byggde på samma affärsplan som Koenigsegg och Spyker presenterat, förklarade Jan Nygren i radions P1 Morgon i dag onsdag.
När väl Nygren-gruppens bud var lagt kom holländska Spyker Cars tillbaka med ett nytt bud, samtidigt som det Luxemburgbaserade finansbolaget Genii Capital och den brittiske Formel 1-miljardären Bernie Ecclestone formerade en ny grupp med den svenske finansmannen Lars Carlström som talesperson.
- Bilden förändrades då ganska snabbt. Spyker och Genii-Ecclestone kom tillbaka med den gamla affärsplanen medan vårt bud var mera av en ”fall-back-plan” – om inget annat skulle gå så skulle vår plan fungera, säger Jan Nygren.
Han menar att den svenska gruppen mer eller mindre är avhängd i den situation som råder i dag när både Spyker och Genii-Ecclestone höjer sina bud ytterligare.
- Vi ligger i ryggen på de här två, säger Jan Nygren.
Jan Nygren är född och uppvuxen i Trollhättan. Han gjorde en snabb karriär inom det socialdemokratiska partiet och hade bland annat en toppost som samordningsminister i den socialdemokratiska regeringen innan han lämnade politiken och gick till flyg- och försvarsindustrin Saab.