Fordon

Stockholm får automatiserade elfärjor: "Oerhört spännande"

Färjerederiet upphandlar nya automatiserade elhybridfärjor. Foto: Färjerederiet
Bryggan. Foto: Färjerederiet
Bryggan sedd ovanifrån (utan tak). Foto: Färjerederiet
En gång. Foto: Färjerederiet

Färjerederiet vill köpa in fyra nya elhybridfärjor som även ska vara högt automatiserade. "Valde medvetet att inte ta den enkla vägen", säger rederichefen.

Publicerad

Sommaren 2019 togs den första svenska vägfärjan som kan drivas helt och hållet med energi lagrad i batterier i drift i Gullmarsfjorden (men frågan hur Tellus ska snabbladdas vid angöring är ännu inte löst och därför tuffar dieselmotorerna fortsatt på).

Nu tar Trafikverket Färjerederiet nästa steg. Fyra elhybridfärjor ska upphandlas till två leder i Stockholms skärgård: Den 1 100 meter långa Ljusteröleden och den 970 meter långa Vaxholmsleden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här