Premium

Svenskar har byggt elfärja med trådlös laddning

Kravet på den eldrivna färjan är kontinuerlig drift dygnet runt. Lösningen på problemet fanns i en tysk bilfabrik.

Publicerad

Fredrikstad i Norge delas i två delar av den mäktiga älven Glomma som på platsen är cirka 200 meter bred och mynnar i Oslofjorden. Det finns en politisk vilja att öka kommunikationen mellan de båda sidorna. När det svenska varvet Swede Ship på Tjörn levererade den första av totalt tre beställda dieseldrivna färjor 2013 hade färjetrafiken knappt 300 000 passagerare om året. Nu har den ökat till 1,6 miljoner.

Att bygga fler broar över älven är ett kostsamt företag eftersom den trafikeras av stora fraktfartyg. Därför satsar staden på färjor i stället.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här