Fordon
Sjösättning av svenska surfarens eldrivna bärplanstaxi
Svenska surfaren Anders Bringdahls Seabubbles kan inte starta i Frankrike som planerat.
(Artikeln är uppdaterad)
Den är eldriven, liten och ”flyger” fram på två bärplan. En båt rymmer fem personer, och är tänkt som ett en sjötaxi i storstäder med vattenvägar för att komplettera och avlasta den vägburna trafiken.
Ny Teknik har tidigare skrivit om Seabubbles, där svenska Anders Bringdahl, tidigare världsmästare i vindsurfing är vd.
Planen har varit att testa konceptet i på Seine i Paris, och det är på Seine Seabubbles har gjort sina testkörningar under 2017.
Men nu verkar krav från hamnmyndigheten i Paris fått företaget att söka sig till en annan stad, med mer förmånliga villkor. I april ska ett pilotförsök dra igång på Genèvesjön, med fem båtar, säger medgrundaren Alain Thébault enligt AFP.
– Vi tänker inte fortsätta att sväva i ovisshet i flera månader genom att diskutera med förvaltningarna.
Seglaren Alain Thébault satte 2009 satte världsrekord för segelbåtar med trimaranen l´Hydroptère – även det en bärplanskonstruktion.
Bakslaget i Paris består i att hamnmyndigheten ville ta 1 000 euro per dag i hyra för pontonerna där båtarna lägger till, och då skulle inte elanslutning ingå. Ett annat problem har varit hastighetsbegränsningen på Seine som är 9,7 knop. Motgången kommer trots att Seabubbles har haft Paris borgmästare Anne Hidalgo som varm anhängare. Hon har bland annat varit med på en provkörning av båten.
Enligt Luc Barthassat, ansvarig för transport- och miljöfrågor i Genève, återstår en del frågor innan Seabubbles planer är i hamn, säger han till tidningen 20 minutes.
Konstruktionen för Seabubbles bygger på bärplansteknik. De två bågarna under båten gör att den till största delen rör sig ett par decimeter ovanför vattenytan när båten kommer upp i fart. Bärplanstekniken minskar motståndet i vatten, och gör att det krävs mycket mindre energi för att driva båten framåt.
Batteriet i prototypen väger 200 kilo och kan leverera 20 kilowattimmar. Det räcker till mellan två och fyra timmars körning. Förhoppningen är att få ned vikten på batteriet utan att tappa i räckvidd.
Designen av båtens bärplan och profiler är den största tekniska utmaningen, har Anders Bringdal tidigare sagt till Ny Teknik.
– Det gäller att få profilen rätt, med rätt tyngdpunkt. Designen görs bland annat av personer som har arbetat med att formge Airbus flygplan.
Se film med bärplanstaxin här: