Fordon

Självkörande uppstickarna tar sig ut på svenska vägar

Erik Coelingh i bilen som innehåller både en nödstoppsknapp, som helt kopplar bort de autonoma systemen, och en ”enhörningsknapp”, som testföraren kan använda då något ovanligt inträffar. Foto: Johan Kristensson
Erik Coelingh, teknisk expert på Zenuity, framför datorerna som behövs för att göra testplattformen Zebra, en Volvo XC90, självkörande. Den rullar nu på allmänna vägar i Sverige. Foto: Johan Kristensson
Einrides T-pod på testbanan Asta Zero utanför Borås.
Robert Falk, vd Einride. Foto: Foto: Johan Kristensson

Zenuity och Einride har bara några år på nacken och är delvis sprungna ur samma idé: att fordonsautomatiseringen radikalt kommer att förändra hur vi transporterar gods och oss själva. Nu är de på väg ut i trafiken.

Publicerad

Få tekniker har omgärdats av så stora förhoppningar som självkörande fordon, inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Men de senaste årens olyckor på allmänna vägar i framför allt USA har gett skeptikerna vatten på sin kvarn. Fullt automatiserade fordon lär dröja ett bra tag – men att vi kommer att få se ett gradvis införande tycks inte finnas någon tvekan om.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här